Kunne ikke bestemme meg om denne passet best under gulv eller isolasjon men så slo det meg at det nok er mer passende her i Byggematerialer & byggteknikk.
Jeg skal rette opp gulvet, noe som betyr at jeg kommer til å rive ned hele bjelkelaget, og da begynner jeg å tenke på om ikke det beste/enkleste alternativet er celleplast som denne fra byggmax
Fasadplate S80 EPS, 12-pakning Not og fjær, 1185x585x50mm Art. Nr: 61012002
Prisen føles ganske fornuftig, det er jo billigere enn bjelkelagsplater i masonitt som jeg brukte for noen år siden.
Vil gjerne forsøke å finne det som gir mest for pengene, og det føles som det gir litt ekstra isolasjon også, noe som er et pluss med tanke på at det er en gammel sommerhytte der deler av huset står på påler.
Jeg skal rette opp gulvet, noe som betyr at jeg kommer til å rive ned hele bjelkelaget, og da begynner jeg å tenke på om ikke det beste/enkleste alternativet er celleplast som denne fra byggmax
Fasadplate S80 EPS, 12-pakning Not og fjær, 1185x585x50mm Art. Nr: 61012002
Prisen føles ganske fornuftig, det er jo billigere enn bjelkelagsplater i masonitt som jeg brukte for noen år siden.
Vil gjerne forsøke å finne det som gir mest for pengene, og det føles som det gir litt ekstra isolasjon også, noe som er et pluss med tanke på at det er en gammel sommerhytte der deler av huset står på påler.
Jeg synes det virker fornuftig, å betale for råspont, asfaboard eller trossbottenskive som ikke har noen isolerende evne kan vel anses som bortkastede penger. Akkurat nå har jeg 50 kvm åpent gulv ned til bakken. Etter å ha byttet ut bjelkelag og rettet opp 5-6 gulvbjelker (bjelkelaget "forsvant" pga en gammel vannlekkasje) så tenker jeg å legge 70 mm celleplast mellom bjelkene, blant annet for å slippe så mye organisk materiale som mulig. På celleplasten kommer 12 cm mineralullsmatte, dvs totalt 19 cm isolering. Jeg kjøper fra Byggmax. På bakken legger jeg plast og i tillegg kommer luftavfukter.
ikeo. Den platen som du vurderer er spontet, tenker du å spikre den under bjelkene eller legge mellom bjelkene?
Kurtivan. Jo, trolig, musene gnager jo på det meste, håper at de ikke spiser slik at isolasjonen faller ned på bakken.
ikeo. Den platen som du vurderer er spontet, tenker du å spikre den under bjelkene eller legge mellom bjelkene?
Kurtivan. Jo, trolig, musene gnager jo på det meste, håper at de ikke spiser slik at isolasjonen faller ned på bakken.
Tenkte å feste dem under bjelkene og bygge trossbunn med dem og så legge glassull direkte på dem.
For meg gir det meg jo 5 cm ekstra isolasjon pluss at det burde bli tett nettopp fordi de er spontede. Det mest tricky virker nok å være å finne skiver for å holde dem fast.
Mus bekymrer meg ikke så mye med tanke på at nabolagets katter jakter dem ganske hardt, og skal man sikre mot mus må man nok bygge trossbunnen i betong eller noe sånt.
For meg gir det meg jo 5 cm ekstra isolasjon pluss at det burde bli tett nettopp fordi de er spontede. Det mest tricky virker nok å være å finne skiver for å holde dem fast.
Mus bekymrer meg ikke så mye med tanke på at nabolagets katter jakter dem ganske hardt, og skal man sikre mot mus må man nok bygge trossbunnen i betong eller noe sånt.
Kutter og sagflis er ikke noe som musene spiser og bygger rede i, derimot liker de å bo i glassvatt. Spesielt med tanke på at det er en sommerhytte så kanskje man skal tenke på å ikke bygge bra for mus.
Kanskje skrev litt uklart, beklager det.
Jeg mente at det har vært en sommerhytte som nå er om- og tilbygd til permanentbolig, så mus er nok ikke noe større problem.
Det problemet jeg har er heller at den delen ikke er gjort noe med og trenger å rettes opp og få en bjelkelagsbunn som er mer tett enn nåværende som er hengende asfaboardsplater som henger ned, det trekker ganske kaldt om vinteren akkurat nå.
Jeg mente at det har vært en sommerhytte som nå er om- og tilbygd til permanentbolig, så mus er nok ikke noe større problem.
Det problemet jeg har er heller at den delen ikke er gjort noe med og trenger å rettes opp og få en bjelkelagsbunn som er mer tett enn nåværende som er hengende asfaboardsplater som henger ned, det trekker ganske kaldt om vinteren akkurat nå.
takk titanium det bildet var klokkeklart akkurat det jeg vil gjøre.
to spørsmål hvor finner man plastskivene er det noe som finnes i byggevarebutikken eller må det bestilles har bare tatt en rask titt på byggmax og k-rauta og jeg så ingenting hos noen av dem.
hva limte du sponten med?
to spørsmål hvor finner man plastskivene er det noe som finnes i byggevarebutikken eller må det bestilles har bare tatt en rask titt på byggmax og k-rauta og jeg så ingenting hos noen av dem.
hva limte du sponten med?
Brikker har beijer bygg (1 kr /st ca), jeg limte selv med latexfugemasse og det har ikke sprukket noe ennå. Jeg gjorde også en sparevariant (søndag, tom for brikker og butikken stengt) på et par steder ved å lime opp platene med latexfugemassen rett opp i gulvbjelkene og satte en spiker gjennom isoporen bare for å holde den på plass til fugemassen herdet, og 2 år senere har ingen plater falt ned ennå, så man kan også lime dem opp hvis du ikke finner brikkene. Jeg brukte vanlig uspontet isopor, bruker du spontet trenger du ikke feste alle platene med brikker, men lime dem opp og bruke brikker i hjørneplatene som da vil holde sammen hele konstruksjonen.
Nå har det gått noen år hva er erfaringene angå mygg og holdbarhet?
Er det flere som har prøvd dette? Hvordan har det gått?
Er det flere som har prøvd dette? Hvordan har det gått?
nja noen år er det ikke for min del men på den lille tiden som har gått så føles det som at det har blitt varmere inne noe som kanskje ikke er det beste midt på sommeren 
Men det kan nok bli ganske stor forskjell til vinteren om man merker det allerede nå.
Med tanke på hva musene har levd godt i den gamle trossbotten som var asfaboard og en eller annen gammel steinhard isolasjon ingen aning om det var steinull eller glassull så føles det som at det kan være det samme om man har frigolit eller noe annet
Men det kan nok bli ganske stor forskjell til vinteren om man merker det allerede nå.
Med tanke på hva musene har levd godt i den gamle trossbotten som var asfaboard og en eller annen gammel steinhard isolasjon ingen aning om det var steinull eller glassull så føles det som at det kan være det samme om man har frigolit eller noe annet
Tenkte å vekke liv i denne tråden igjen da jeg skal isolere opp og bytte ut tidligere bjelkelag. Hadde først tenkt å sette opp nye bjelkelagsplater og så isolere med glassull men googlet litt og så da denne tråden og lurte på om det fungerte bra med den spontede isoporen som nevnes i tråden? Da får man vel litt ekstra isolering og forhåpentligvis det vindtett.
Det jeg var mest bekymret for er om det ikke blir for tett med isopor eller om den slipper gjennom noe fukt?
Det jeg var mest bekymret for er om det ikke blir for tett med isopor eller om den slipper gjennom noe fukt?
gammel tråd og solgt hus
men skulle jeg gjøre det i dag ville jeg har droppet spontede isoporskiver og i stedet brukt vanlige uspontede isoporskiver og lagt dem omlappet, det blir litt billigere.
kan ikke se at det skulle kunne bli noen fuktighetsproblemer heller hvor skulle fuktigheten komme fra hvis det er tett?
kan ikke se at det skulle kunne bli noen fuktighetsproblemer heller hvor skulle fuktigheten komme fra hvis det er tett?