Hei!
Tenkte å høre med alle dere dyktige byggere der ute i virkeligheten om hva dere synes om min (sprøe?) idé.
Skal akkurat begynne med å sette inn en bjelkelag i mitt lille bygg på 20 kvm som skal bli en gjestehytte.
Min idé er å bruke gammel takplåt som jeg har masse av (som bare ligger og slenger) som bjelkelag.
Jeg tenkte å bore små hull i plåten slik at eventuell kondens kan renne ut.
Oppå plåten tenkte jeg å legge fiberduk.
Oppå fiberduken tenkte jeg strø ut et lite lag sand som skal fungere som nivåutjevner siden plåten er korrugert, samt at sanden også skal fungere som lyddemper og vindstopp.
Oppå sanden legger jeg isolasjon.
Så legger jeg tregulvet.
Hva sier dere?
Er dette det sprøeste dere har hørt??
Vil veldig gjerne ha synspunkter på dette siden jeg naturligvis ikke vil krype under og gjøre om senere....
Tenkte å høre med alle dere dyktige byggere der ute i virkeligheten om hva dere synes om min (sprøe?) idé.
Skal akkurat begynne med å sette inn en bjelkelag i mitt lille bygg på 20 kvm som skal bli en gjestehytte.
Min idé er å bruke gammel takplåt som jeg har masse av (som bare ligger og slenger) som bjelkelag.
Jeg tenkte å bore små hull i plåten slik at eventuell kondens kan renne ut.
Oppå plåten tenkte jeg å legge fiberduk.
Oppå fiberduken tenkte jeg strø ut et lite lag sand som skal fungere som nivåutjevner siden plåten er korrugert, samt at sanden også skal fungere som lyddemper og vindstopp.
Oppå sanden legger jeg isolasjon.
Så legger jeg tregulvet.
Hva sier dere?
Er dette det sprøeste dere har hørt??
Vil veldig gjerne ha synspunkter på dette siden jeg naturligvis ikke vil krype under og gjøre om senere....
Nei, det høres ikke særlig sprøtt ut. Jeg har også vurdert alternative materialer til trossbotn, og der er jo ulike former for plåt et alternativ. Jeg kan naturligvis ikke sverge på at det fungerer, men som sagt, jeg ser ingen direkte hindringer.
Derimot hadde jeg droppet sand og fiberduk og lagt for eksempel vindsperre eller tynn isopor oppå plåten.
Derimot hadde jeg droppet sand og fiberduk og lagt for eksempel vindsperre eller tynn isopor oppå plåten.
hei!kanon bra idé,at ingen har tenkt på dette tidligere.fyll sand helt opp.ellers finnes det bjelkelags masonit ca 7 mm tykk som er behandlet også asfaboard.plåt med høye profiler o litt tykkelse på kan man valva med o la sitte igjen.
Takk for alle innlegg!
Jeg ser selv ingen problemer med kondens eller fuktighetsdannelse da det bør skje kun på platens utside (underside)
Legger man så en tynn isopor over platen som Andersmc foreslo og deretter isolasjonen oppå denne så burde det ikke bli noen problemer.
Hmmm... fylle sand helt opp som du sa snekker lasse... jeg vet ikke om sand er så bra som isolasjon??
Jeg forstod heller ikke hva du mente med å hvelve plate med høy profil...
Jeg ser selv ingen problemer med kondens eller fuktighetsdannelse da det bør skje kun på platens utside (underside)
Legger man så en tynn isopor over platen som Andersmc foreslo og deretter isolasjonen oppå denne så burde det ikke bli noen problemer.
Hmmm... fylle sand helt opp som du sa snekker lasse... jeg vet ikke om sand er så bra som isolasjon??
Jeg forstod heller ikke hva du mente med å hvelve plate med høy profil...
En fordel med å legge en isopor direkte på den korrigerte platen er jo at det blir fritt spillerom fra den ene siden av bygningen til den andre for luften i "dalgangene" på platen... så ingen fukt vil bli lagret.
Man bør nok også tette igjen sidene med et nett så ikke rottene kommer inn...
Man bør nok også tette igjen sidene med et nett så ikke rottene kommer inn...
tjenare rabarbervin! det med sand var en spøk. jeg syntes at plåt kunne være bedre å velve med, enn å legge som blindbotten. man kan legge et valv med plåt, og støpe i, og la plåten være igjen.
Klikk her for å svare