Kommer en prisøkning på trykkpapir til våren på grunn av økt etterspørsel?

• Ja, det er standard.

70 Stemmer 49,3%
  • Nei, sånn fungerer ikke virkehandelen.

28 Stemmer 19,7%
  • Kanskje, ingen som vet.

44 Stemmer 31,0%
  • Totalt antall stemmer
    142
Davidbagare
Tenkte ta tak i terrassebyggingen til våren og har begynt å regne på trelastpriser for byggingen.

Men nå lurer jeg på om det kan være slik at byggevarehandelen øker prisene på impregnert når våren kommer på grunn av at etterspørselen vil øke.

Vil helst ikke kjøpe inn trelasten ennå på grunn av plassmangel. Men hva tror dere? Kan det være slik at prisene forblir de samme når våren er her, eller må man regne med en liten prisoppgang på trykkimpregnert?

De pleier å gjøre det slik at til våren øker de til
Eksempel 3:- per m, så midt i sesongen senker de f.eks. 1:- per meter.
Og de gjør veldig mye reklame for at de har senket prisen på trykk.
Det er typisk samme visa hvert år 😊💸💸

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Det er vel som bensinprisen som alltid går opp ved midtsommer "på grunn av verdenssituasjonen".

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
Davidbagare
Kanskje likevel lønnsomt å lage stedet om det er mange hundre meter man skal ha..

Ossian K Olsson
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kanskje likevel lønnsomt da å lage plassen om det er mange hundre meter man skal ha..

Så er det en fordel å slippe å krangle med en million andre som skal kjøpe terrassebord første solrike dagen om våren.
Fremfor alt så kan du kanskje ordne så det får tørke litt. De mindre mengdene jeg har kjøpt har vært døgnvåte.

• Liker
Davidbagare og 1 annen
  • Laddar…
Når det gjelder å tørke terrassebord... Jeg kjøpte våren 2021 - da «all trall ville bli utsolgt» - og lot det ligge 1-1,5 måned under presenning for å kunne bygge om sommeren. Fordelen var at jeg hadde materialene klare og de ble faktisk utsolgt flere steder, ulempen var at når terrassebordene hadde tørket, bøyde plankene seg og det ble utrolig mye mer slitsomt å skru dem på plass - i det minste hvis man er glad amatør som meg.

Jeg la dem så noe for tett, siden terrassebordene svulmet etter at jeg hadde lagt dem.

H henche skrev:
Angående tørke terrassebord... Jeg kjøpte våren 2021 - da "all terrassebord skulle ta slutt" - og lot det ligge 1-1,5 måned under presenning for å kunne bygge om sommeren. Fordelen var at jeg hadde materialet klart og det ble faktisk slutt på flere steder, ulempen var at når terrassebordene har tørket så bøyer seg plankene og det gjør det utrolig mye vanskeligere å skru dem på plass - i det minste hvis man er en glad amatør som meg.

Jeg la de deretter noe for tett, fordi terrassebordene så svulmet etter at jeg hadde lagt dem.
Du trenger jo å fukte dem.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du trenger jo å fukte den.
Derav uttrykket glad amatør i mitt svar. Er nok ikke alle som tenker på, inkludert meg.

• Liker
Qwerty987654 og 1 annen
  • Laddar…
Terrassebord som ligger umontert pleier jo å slå seg når det har ligget en stund. Så hvis du ikke kjøper båndpakkede pakker, hadde jeg kjøpt når det skal brukes. På en terrasse på f.eks. 50m2, går det maks 450m. Hvis prisen øker 3:-m i sesong, er det 1350:-. Det er jo forsvinnende i sammenhengen. Det kan dessuten gå andre veien med priskrig hvis de har lageroverskudd og ikke alle vil bygge terrasse i år😇

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Jobber delvis i byggevarehandel, og vi har ennå ikke bestilt påfylling til våren, så jeg vet ikke noe om årets innkjøpspriser ennå, men med tanke på hvordan etterspørselen etter byggematerialer er akkurat nå, vil jeg nok heller tro at det blir litt av en priskrig for å få kundene til å komme og handle.

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
P
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Jobber delvis på byggevarehandel og vi har ennå ikke bestilt påfylling til våren så jeg vet ingenting om årets innkjøpspriser ennå men med tanke på hvor etterspørselen etter byggematerialer er akkurat nå skulle jeg nok heller tro at det blir litt av priskrig for å få kundene til å komme og handle.
Jeg er enig med deg mvh en annen byggevarehandler

• Liker
Nilstyko
  • Laddar…
K
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Jobber delvis på byggevarehus og vi har enda ikke bestilt påfylling til våren så jeg vet ingenting om årets innkjøpspriser ennå men med tanke på hvordan etterspørselen på byggematerialer er akkurat nå skulle jeg nok heller tro at det blir litt av en priskrig for å få kundene til å komme og handle.
Så hva er tipsene for oss som skal handle en masse trelast? Hvordan får vi beste kvalitet og pris?

Hei
Jeg kjøpte om høsten for å være forberedt til våren.
La terrassebordene nederst pent stabelt og konstruksjonsvirket oppå pent stabelt.
Deretter strammet jeg sammen pakken med stropper slik at jeg kunne etterstramme.
Toppet med noen reglar og la blikk på og dekket over alt med presenning, her må man ha det skikkelig ventilert og kun sørge for at det ikke blåser inn snø.
Jeg kjøpte dessuten 25% for mye slik at jeg kunne velge de beste bitene.
Hele pakken tok 5 kvm av den eksisterende steinterrassen som jeg uansett ikke brukte om vinteren.
Februar -21 var det ingen snø og "varmt" ute så jeg satte i gang.

Prisen ble prutet der og da med pengene jeg hadde, noe som viste seg å være en skikkelig gylne mulighet.
Så mitt tips er: Kjøp nå rett kvalitet til prutet dagspris. Stable det i riktig monteringsrekkefølge og dekk luftig. Kjøp skruer så du har. Les deg opp på "Svenskt trä" eller hva det heter slik at du får riktig avstand (jeg målte hele tiden fra første raden som jeg la helt rett, 145mm terrassebord la jeg på ca 152 avhengig av siste terrassebordets plassering) la også takpapp mellom bærbjelker og bjelkelag og mellom bjelkelag og terrassebord. Lagde en skruejigg så alle skruer kom helt rett/skrurakt ;-)

Lykke til
/Workingclasshero

• Liker
Davidbagare
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.