Ja da har jeg nesten laget en ny vegg, men det er et panelbord igjen på hjørnestolpen.
Dens bredde stikker utenfor og må kløyves.
Nå er det forskjellige breddemål nede, i midten og oppe så jeg blir usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Nysgjerrig på hvordan andre hadde gjort det.
Ser forskjellige alternativer
1) montert panelbordet med noen skruer, tegnet en linje langs stolpen for deretter å sage etter den.
2) sluttmontert og håndsaget bort det som stikker utenfor
3) bare målt det nedre og øvre målet, merket på panelbordet og brukt kløyvsagen.
Var ute og målte nå, det var ikke så ille som jeg opplevde det i går da jeg holdt oppe brettet, kanskje var det at brettet hadde slått seg for det hadde noen gjort.
Oppe: 7,7cm
Midten: 7,5cm
Nede: 7,9cm
// men innser nå at jeg målte feil nå, jeg tok mål ved bjelkene, jeg burde jo målt absolutt høyest og lavest ellers går det jo ikke kløyve riktig uten å måle seg fram til forbannelse.
Var ute og målte nå, det var ikke så ille som jeg opplevde det i går da jeg holdt oppe brettet, kanskje var det at brettet hadde slått seg for det hadde noen gjort.
Oppe: 7,7cm
Midten: 7,5cm
Nede: 7,9cm
// men innser nå at jeg målte feil nå, jeg tok mål ved bjelkene, jeg burde jo målt absolutt høyest og lavest ellers går det jo ikke å klyve riktig uten å måle seg frem til forbannelse.
Hengsel-siden da. Den er 23 cm bred (+ litt til for å legge seg over langsidens panel)
Brettene er 14,5 cm
Kjøpe andre bretter eller sette en 14,5 samt en som man kløyver ned til rett under 8,5?
Tenker egentlig på å kle hjørnet med metall, så det blir smale kløvde bretter. Det gjør i seg selv ingenting, men er likevel nysgjerrig på hvordan snekkere ville ha gjort det. 😊
Kanskje finnes det 23 cm panelbretter rentav.
Vil jo at brettene dekker sprekken mellom de to søylene uansett.
Hva er snekkertipset for å få riktig utsaging fra en planke som i mitt tilfelle, jeg har taket, jeg har en liggende bjelke og vil at panelplanken dekker så mye som mulig. Men det er jo ingen eksakte mål noe sted. Finnes det en enkel måte å lage en mal eller lignende? Jeg tok en bit av panelplanken og begynte å prøve meg frem for å lage en mal, men det er jo en ganske tungvint metode.
lilla=tak
"blå"=bjelke
rød=panel
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.