Vi har en gammel entrétrapp med en stamme i stål og støpte opptrinn.
Huset er spritpusset hvitt med svarte vindskier mm.
Trinnene har gjort sitt og det er på tide å fjerne dem.

Vil det se greit ut å erstatte disse med trykkimp. i stedet? Jeg vurderer 34mm eller 45mm bord.

Alternativet er jo å støpe nye trinn eller å ansette noen som kan bygge med stein.
Budsjettet tillater nok ikke helt det.
På baksiden av huset er det en treterrasse.

Hvordan ville dere ha gjort det?

Spontant: Det kommer ikke til å se bra ut, men er det spørsmål om en midlertidig løsning, så får det duge. Risikoen er dog at det drar ut på det i flere år, om man ikke gjør det ordentlig med en gang. Har en venn som hadde laget en midlertidig trapp (4 trinn) i umalt sponplate, ned til stua. Den ble værende i over ti år!

Har ikke sett en sånn trapp som du har, men burde det ikke gå an å støpe egne opptrinn. Om formen på opptrinnene ikke er komplisert så burde det være enkelt å forme og støpe (ikke glem armeringen!). En hilti pleier ikke å koste mye å leie, om det trengs for å fjerne de gamle trinnene. Benytt anledningen til å male om/forbedre stommen, når den er fri for betong. (om rust: roterende stålbørste, slip, jobb inn grunningen ordentlig med pensel, deretter kan du rulle. Om det finnes grov rust, så "bank" først, før stålbørsten.)

Det finnes pigmentert treolje fra blant annet Jotun som jeg har for meg går an å få nesten svart. Skulle kunne bli ok. Men absolutt best å støpe trinn selv i betong med jernoksid i, så får du svarte trinn også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.