Så her ligger det til.

1. Har revet et skap. Huset i seg selv er et tømmerhus = tømmerveggen vises der skapet var. Spørsmålet er om man skal sette gips på den delen eller huntonitt? Har huntonitt i resten av rommet...

Hvor finner man huntonitt?

2. Fantes fint tretak under pappen. MEN, noen av plankene har litt større glipper. Hadde det ikke vært for at det ligger sagflis ovenfor så hadde jeg ikke brydd meg. Skal man tette med noen masse eller skal man rive ut sagflisa og gjøre om? Vil helst ikke røre innertaket ennå da det er planlagt å isoleres om på et senere tidspunkt.

Fant steder som solgte den. Ganske dyre sammenlignet med gips, men slipper å regle og kan beholde den gamle strukturen (ujevne vegger :D )

Oppdaterer denne litt da jeg fortsatt lurer på hvordan dere andre har/gjort med lignende tretak. Det hadde vært fint å beholde det, men spørsmålet er hvordan man skal gjøre det.

Hva slags tak er det? Perlespont, kilsagde eller brede bord på lås, rupanel?

råspont

I så fall er det ikke et fint, gammelt innertak som du har tatt fram, men underlaget for pappspenning. Pappen er altså originaltaket. Med et pappspent tak gjorde det ikke så mye om det oppsto mindre gliper her og der, for pappen stoppet jo sponet.

Hyggeligst ville være ny papp, ellers går det sikkert an å tette mindre sprekker. Jeg har sett minst én annen tråd her om samme problemet, så gjør et søk!

Vi synes taket ser helt ok ut og ville helt klart funket som innertak. bortsett fra de forbannede sprekkene. Har ikke lyst til å sette opp nytt papp. Blir i så fall takplater eller lignende. Skal søke litt og se om jeg finner mer.

Fant en utrolig bra beskrivelse på hvordan man spenner papptak. Pent ble det også.
http://www.asarp.backas.se/page16/page16.html

Tenk på saken!;)

Når det gjelder å tette sprekker i tak med tetningsmasse, har jeg dårlige erfaringer. Bordene beveger seg og presser ut fugetetningen. Jeg tettet sprekker i mitt perlesponttak med en malingbar fugetetning for innendørs bruk. Så flott ut den sommeren. Nå er det stygge knuter overalt der fugetetningen har blitt presset ut fordi treverket har svulmet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.