Jeg har 2 rom i kjelleren som jeg vil innrede. Det ene som klassisk kjellerstue, og det andre har kona lovet at jeg skal få som mannehule. Gulv og tak er betong, vegg lettbetong. Gulvet vil få fliser for å hindre at fukt kommer inn. Men kan jeg ha f.eks. perlestaffpanel i taket? Skal jeg først sette dampsperre/brems eller plast, så lekter og panel, eller hvordan gjør jeg dette best?
Hvis du har fliser på gulvet, vil det ikke være "tett", men det er ikke følsomt for fuktigheten som kommer opp gjennom platen.
Hvis det er risiko for at taket blir fuktig (jeg tenker da betongen er fuktig), kan det bli problemer med mugg på sikt. Svært liten risiko dog.
Fukt i rommet (utåndingsluft, kondens osv.) kan jo også stige opp og da samle på en plastens underside hvis du setter det i taket før lekter, så det kan med tiden gi de samme problemene.
Det jeg ville anbefale er å bruke stålregel i taket som du skrur trepanelet i, og så ha ventilerte taklister eller være veldig nøye ved kapping av takpanelet og ha 3-5 mm åpning mot veggen og droppe taklisten.
Du kan også sette taklisten et stykke fra veggen opp i taket med glippe mellom panel og vegg slik at du får det ventilert.
Hvordan man løser konstruksjonen, avhenger også litt av takhøyden. Selv har jeg 208-211 cm i takhøyde i kjelleren, jeg har bare malt direkte på betongen, men har den som kjeller med lagring, vaskerom og så videre så det er OK å droppe bekledning.
Hvis det er risiko for at taket blir fuktig (jeg tenker da betongen er fuktig), kan det bli problemer med mugg på sikt. Svært liten risiko dog.
Fukt i rommet (utåndingsluft, kondens osv.) kan jo også stige opp og da samle på en plastens underside hvis du setter det i taket før lekter, så det kan med tiden gi de samme problemene.
Det jeg ville anbefale er å bruke stålregel i taket som du skrur trepanelet i, og så ha ventilerte taklister eller være veldig nøye ved kapping av takpanelet og ha 3-5 mm åpning mot veggen og droppe taklisten.
Du kan også sette taklisten et stykke fra veggen opp i taket med glippe mellom panel og vegg slik at du får det ventilert.
Hvordan man løser konstruksjonen, avhenger også litt av takhøyden. Selv har jeg 208-211 cm i takhøyde i kjelleren, jeg har bare malt direkte på betongen, men har den som kjeller med lagring, vaskerom og så videre så det er OK å droppe bekledning.
Det skal bli et hobbyrom, for gaming, brettspill etc. så jeg tenker at jeg kanskje flasher til det og setter perlespont i taket, sparer 5-10 cm spalte til veggen og en LED-lyslist der. Fint lys ovenfra, samt bra luftsirkulasjon i taket. Det sammen med 10 cm luftspalte til betongen burde jo være nok for at eventuell fukt skal luftes ut?T Testarn skrev:Om du har klinker på gulvet så vil det ikke være "tett" men det er ikke følsomt mot den fuktigheten som kommer opp gjennom platen.
Hvis det er risiko for at taket blir fuktig (betongen er fuktig tenker jeg da) kan det bli problemer med mugg i lengden. Veldig liten risiko dog.
Fukt i rommet (utåndingsluft, kondens etc) kan jo også stige opp og da samle seg på en plasts underside hvis du setter det i taket før lekter så det kan på sikt gi samme problemer.
Det jeg ville anbefale er å bruke stålregel i taket som du skrur trepanelet i og så ha ventilerte taklister eller være veldig nøye ved kapping av takpanelet og ha 3-5 mm åpen mot veggen og droppe taklist.
Du kan jo også sette taklisten et stykke fra veggen opp i taket med spalte mellom panel og vegg så får du det ventilert.
Hvordan man løser konstruksjonen er også litt avhengig av takhøyden. Selv har jeg 208-211 cm i takhøyde i kjelleren jeg har bare malt direkte på betongen, men har den som kjeller med lagring, vaskerom og så videre så det er OK å droppe bekledning.
Orelatert tips: sørg for å ha tilluft i rommet, f.eks. spalteventil i vinduet. Dette glemmes ofte i kjelleren, og det blir raskt innestengt, spesielt med ekstra fuktighetstilførsel via vegger og gulv. Vi satte til og med inn en vifte som sugde ut luft til et tilstøtende rom fra grotten (det fikk hete grotten uten kjønnsforstavelse siden det hovedsakelig var mitt rom). Av en eller annen grunn var det ventilasjonskanal til "garasjen" ved siden av.
Vi hadde trepanel på både vegger og tak siden forrige eier (ubehandlet furupanel, litt badstuefølelse), og jeg opplevde at det faktisk jevnet ut fukten der inne. De hadde regelverket opp veggene og satt litt isolasjon og plast. Taket vet jeg ikke hvordan de hadde gjort, men det var trebjelkelag og det kan rett og slett ha vært spikret direkte i eksisterende tretak. Fet risikokonstruksjon med trepanel på veggene, men vi hadde ingen problemer med mugg i de femten årene vi bodde i huset 🙂
Vi hadde trepanel på både vegger og tak siden forrige eier (ubehandlet furupanel, litt badstuefølelse), og jeg opplevde at det faktisk jevnet ut fukten der inne. De hadde regelverket opp veggene og satt litt isolasjon og plast. Taket vet jeg ikke hvordan de hadde gjort, men det var trebjelkelag og det kan rett og slett ha vært spikret direkte i eksisterende tretak. Fet risikokonstruksjon med trepanel på veggene, men vi hadde ingen problemer med mugg i de femten årene vi bodde i huset 🙂
Hvis vi skal "spore" ut fra temaet, så er planen som følger for dette rommet:mrsnhp skrev:
Orelatert tips: sørg for å ha tilluft i rommet, f.eks. spalteventil i vinduet. Det blir ofte glemt i kjelleren og det blir raskt innestengt, spesielt med ekstra fukttilskudd via vegger og gulv. Vi satte til og med en vifte som sugde ut luft til et tilstøtende rom fra hulen (det fikk hete hulen uten kjønnsinnkalling siden det hovedsakelig var mitt rom). Av en eller annen grunn var det en ventilasjonskanal til "garasjen" ved siden av.
Vi hadde trepanel på både vegger og tak fra den forrige eieren (ubehandlet furupanel, litt badstufølelse) og jeg opplevde at det faktisk jevnet ut fukten der inne. De hadde reist opp veggene og satt inn litt isolasjon og plast. Taket vet jeg ikke hvordan de hadde gjort, men det var trebjelkelag og det kan rett og slett ha vært spikret direkte i eksisterende tretak. Stor risikokonstruksjon med trepanel på veggene, men vi hadde ingen problemer med mugg i de femten årene vi bodde i huset 🙂
Gulv: Fliser, da det er betong direkte mot grunn. Hus fra 1959, så ingen ventilasjon der under så blir fliser for at gulvet skal puste.
Vegger: Trolig bare male, og ha tre på de delene der f.eks. TV skal være, litt som "fondvegg" bare trepanel i 2 meters bredde eller noe. Det eneste vinduet som finnes er mot nord og skal byttes ut med spalteventil, og i døren mot vest skal avtrekksventil nede monteres.
Tak: Plan som ovenfor, luftspalte mot betong og perlespont med spalte mot vegg.
Klikk her for å svare