Hvor bra dårlige er skruer fra Biltema/Jula sammenlignet med proffskruer?

Jeg har alltid kjøpt treskruer (5x90 etc) på Biltema og Jula. Joda, en eller to skruer per pakke har tett skruestjernen etter galvaniseringen. Men det er greit for meg. Siden det er halve prisen.

Å kjøpe merkeskruer føles virkelig ikke som et must. Eller burde man?

Kan man skru Jula/Biltema og sove godt?

Eller burde man bytte til merkeskruer?

D
Jeg har skrudd tusenvis av skruer fra biltema, fortrinnsvis deres utendørsskruer, og jeg har ikke merket noen forskjell mot de merkeskruene jeg har kjøpt på Beijer eller Bauhaus.

Men jeg ville kanskje ikke gjøre enkelte kritiske innfestinger med skruer fra Biltema, men slike innfestinger krever på den andre siden andre skruer som ikke finnes på Biltema.

Jeg vet at jeg har unngått deres rosfrie terrassebordskruer fordi de er så svake.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Synes at merkeskruer er mye lettere å skru inn, mens biltema krever litt mer overbevisning.

Hvorvidt de holder dårligere har jeg ennå ikke kunnet evaluere.

• Liker
klosp11
  • Laddar…
N
Det handler jo ikke bare om at skruen skal fungere akkurat i de sekundene når man monterer den! Skruen skal holde fast treverket i mange år, ikke ruste eller falle fra hverandre, noe "billige" skruer fra Feltema ofte gjør. Billig er veldig dyrt på sikt.
Så handler det også om å ikke støtte et totalitært regime som ikke bryr seg det minste om menneskerettigheter (om nå skruen er produsert i f.eks. Kina). Da velger jeg heller en skrue produsert innen EU, eller helst Sverige.

Man er bra dum mot seg selv når man tror at prisen er det viktigste.

Skrudd terrassebord dessverre med Biltema. Merket at mange skruer hadde gått i stykker, eller at hodet hadde løsnet. Kjøpte Heco og festet de bordene som hadde løsnet, og det så ut til å fungere. Biltema er billig, men har ikke veldig mye tillit hos meg.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Skrudd massevis med terrassebord med Biltema RF, både A2 og A4. Husker at A2 føltes litt mer solid, men også A4 har fungert fint. Både ved montering og ikke minst ved demontering etter noen år for diverse justeringer og elektrisk arbeid under terrassebordet. Har brukt både vanlig drill og slagboremaskin, ingen som helst problemer.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Det handler jo ikke bare om at skruen skal fungere akkurat i de sekundene når man monterer den! Skruen skal holde fast virket i mange år, ikke ruste eller falle fra hverandre, noe "billige" skruer fra Feltema ofte gjør. Billig blir veldig dyrt i lengden.
Det handler også om å ikke støtte et totalitært regime som ikke bryr seg det minste om menneskerettigheter (om nå skruen er produsert i f.eks. Kina). Da velger jeg heller en skrue produsert innenfor EU, eller helst Sverige.

Man er bra dum mot seg selv når man tror at prisen er det viktigste.
Finnes det noen som produserer skruer i Sverige i dag?

Det jeg får fra produsentene er at den store produsenten av skruer i dag er Taiwan. Vet at Essve produserer mye der.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
MrJay
R Robert-san01 skrev:
Det jeg får fra produsentene er at den store produsenten av skruer i dag er Taiwan. Vet at Essve produserer mye der.
Jeg har ingen peiling på hvor Essve får tak i sine skruer, men jeg vet at kroker de selger importeres direkte fra Kina av et svensk selskap som selger disse til Essve.

Hvilket merke på skruv skal man kjøpe da, om man ikke vil ha fra Kina/Taiwan?

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
A
Er ikke det meste laget i Kina/Taiwan men med forskjellig kvalitet..

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
U
Gunnebo har litt av sin produksjon av spiker og skruer igjen i Gunnebo. Men volumproduktene produserer de også i Taiwan.

N Namnet skrev:
Skruen skal holde fast virket i mange år, ikke ruste eller falle fra hverandre, noe "billige" skruer fra Feltema ofte gjør.
Har du flere personlige erfaringer med at Biltemas skruer ofte gjør det? Hvor mange år pleier det å ta? Hvor stor andel av skruene har rust som påvirker noe etter denne tiden? Hvor stor andel av skruene har "falt fra hverandre" etter denne tiden? Hva mener du egentlig med "falle fra hverandre"? Mener du at skruen knekker?

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Hvor bra eller dårlige er skruer fra Biltema/Jula sammenlignet med proffskruver?

Jeg har alltid kjøpt treskruer (5x90 etc) på Biltema og Jula. Visst, en eller to skruer per pakke har tilstoppet skruespor etter galvaniseringen. Men det er greit for meg. Siden det er halv pris.

Å kjøpe merkeskruer føles virkelig ikke som et must. Eller burde man?

Kan man skru Jula/Biltema og sove godt?

Eller bør man bytte til merkeskruer?
Jeg synes Biltemas treskruer fungerer bra. Dog bør man alltid sjekke ytelsesdeklarasjon dersom man skal bruke dem til noe mer kritisk. Det Biltemas skruer mangler er "fine" sertifikater, som dyrere skruer har, hvilket er et krav for å kunne brukes i bygninger som skal oppfylle visse standarder.

Livet er for kort til å bruke dårlig skrue!

Min erfaring med Biltema er at man lett knekker skruen når man vil skru sammen noe. Det samme problemet har jeg aldri merket med Essve. Spørsmålet er dessuten hva som skjer over tid med de skruene fra Biltema som ikke går i stykker ved monteringen? Min gjetning er at ytterligere et par knekker når treet beveger seg eller belastes. Etter et par år henger vel veggene sammen i gipsen i stedet for i stenderne... 😋

Jeg pleier å bruke Essve på "viktige" ting, altså mest konstruksjonsskruer osv. Samt A4 skruer når jeg har skrudd terrassebord.

Enklere ting som typ skruvlimning har jeg kjøpt noen skruer på byggmax som jeg tenker er omtrent samme kvalitet som Biltema.

Jeg tenker at det er dumt å ta sjanser..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.