Hei,

skal snart sparke i gang et nybygg. Et teknisk spørsmål bare: om jeg vil ha trepanel på veggene i et rom (typ råspont eller noe annet enkelt og landlig "ruffete"), er det da bare å droppe gipsplatene? Gjelder det i så fall også den veggen som er vindu/yttervegg? (har ingen kontroll på om det blir annerledes med tanke på isolering...?)

Funker det så tenkte jeg å feste korte horisontale lekter (cc60) mellom de vanlige stående lektene for å spikre panelen i, blir det bra? Eller skal de horisontale lektene nødvendigvis festes utenpå eksisterende lekter (vil ikke bygge ut veggen for mye)

Kort sagt: erstatte gipsplater med trepanel - rett eller galt?

Ingen som har peiling?
:o

Ja, nettopp, i stedet for å sette opp vev/male på alle gipsveggene, vil vi nok ha trepanel (malt/beiset/natur... noe sånt) i gangen, et soverom og en stue som det føles i dag. Da så jeg min sjanse til å kanskje gjøre litt ekstra eget arbeid der (siden jeg har valgt bort å sette opp gipsplater selv, det får snekkerne ta).

Så det er også greit å sette de ekstra bjelkene som kreves for panelspikringen horisontalt mellom bjelkene i stedet for utenpå? Som kortlinger liksom?

Korrekt oppfattet, men nå fikk jeg en tankestiller også... har ikke tenkt på liggende panel :P men mistenker at det er stående som fruen har drømt om ;)
Bygget er på den annen side ikke påbegynt, så det kanskje finnes en sjanse for at snekkerne kan fikse horisontale lekter uten større problem i de rommene vi er interesserte i å ha panel i ::)

Anyway, takk for svar, nå føler jeg at mine ideer skal kunne realiseres uten at det skjer noe dumt ;D

Tenk på at stående eller liggende panel gir helt to forskjellige rom. Utseendemessig og i følelsen av rommet. Men det har du allerede tenkt på sikkert...

Kanskje 28x70 spikregel???

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.