Hallo godt folk!

Holder på å planlegge litt for et kommende prosjekt her hjemme. Tenkte å fikse litt i kjelleren. Har lest gjennom en del innlegg angående dette her, men har ikke funnet noe som er helt likt dette.
Dette rommet fungerer for øyeblikket som et enklere "biorom" og det skal fortsette slik, men skal også flytte ned datamaskinen min dit.
Har trapp ned som jeg har forsøkt å illustrere rett innenfor ytterdøren.

For tiden er det dårlig pussede vegger som er malt med feil maling, sannsynligvis fordi den flager en del. Også pussen. Terrassen ble dog bygget i fjor, og før det har det vært en mindre terrasse med enklere tak over.

Det gule jeg har malt er hvor jeg har satt isodränskivor på utsiden, grunnen til at ikke hele forsiden fikk det er at under terrassen er det to større støpte trapper, så sto det som sagt en mindre terrasse der før, så jeg syntes ikke det trengtes.

Ytterveggen er murt med større rektangulære steiner? Store som lecablokker omtrent.

Hele kjelleren er oppvarmet og har i dag ingen problemer med fukt, har også en luftavfukter som står aktiv året rundt.

Planen er nå å sette liggende trepanel i trappen og ytterveggen, og planen nå er å slipe/hamre ned pussen, sette stål/plåtregler og deretter skru panelen. Spare 1 cm nede mot gulvet og 1 cm oppe ved taket for luften. Men skulle gjerne hatt i litt isolasjon? Risiko for at det blir blikkbokslyd?

• Snødekket terrasse med rekkverk og integrerte lys på et hvitt hus, omkranset av snø og trær. Isodränskiver er markert rundt sokkelen.
Manganbangan Manganbangan skrev:
Promoterer som vanlig min egen tråd for inspirasjon

[lenke]
Jo, den tråden har jeg lest igjennom, men svarene på mine spørsmål blir ikke besvart der, du har ingen isolasjon i dine vegger som jeg skulle ønske å ha. Men for øvrig er jo planen den samme.

Hvordan har du løst ventilasjonen i veggen? panelen er jo ikke tett mot gulv og tak, men stålprofilene er jo det.

K Kardanmannen skrev:
Jo, den tråden har jeg lest igjennom, men svarene på mine spørsmål blir ikke besvart der, du har ingen isolasjon i veggene dine som jeg skulle ønsket. men for øvrig er jo planen den samme.

Hvordan har du løst ventilasjonen i veggen? Panelet er jo ikke tett mot gulv og tak, men stålregelene er jo det.
Jeg lot det være en spalte øverst og nederst. Hele veggen sitter jo så 50mm fra ytterveggen som er veldrenert. Gulvet puster, noe som gjør at konsentrasjonen av fukt ikke går ut mot veggene, men blir jevnt fordelt over hele gulvflaten. Rommet varmes opp av et stort element på veggen bare. Hvorfor isolere? Var det noe med at du ikke kunne isolere utenfra?

Akkurat ja. Lyden. Akustikkvegg og tak? 🤔

Akkurat ja. Lydet. Akustikkvegg og tak? 🤔
Ja, jeg vet ikke, innbiller meg bare at det skulle bli hul lyd med tom vegg. Har satt en vegg på loftet som jeg ikke har isolering bak, merkes vel ikke i hverdagen, men går man mot den eller mister noe i rommet så synes jeg det føles hult.

K Kardanmannen skrev:
Ja, jeg vet ikke, innbiller meg bare at det skulle bli burkete med tom vegg. Har satt en vegg på overetasjen som jeg ikke har isolering bak, merkes vel ikke i hverdagen, men går man mot den eller mister noe i rommet så synes jeg det føles burkete.
Jeg forstår. Jeg vet ikke hvor mye det hjalp men teppet i mitt tilfelle dempet mye lyd og så kanskje også at jeg brukte ytterpanel på innerveggene.

Jeg forstår. Jeg vet ikke hvor mye det hjalp, men teppet i mitt tilfelle dempet mye lyd og så kanskje også at jeg brukte ytterpanel på innerveggene.
Det er planen i mitt tilfelle også, tror jeg. Blir trolig ytterpanel på veggene. Har en balkongmatte liggende i hele rommet i dag, og fliser under. Blir 100 ganger mer behagelig å gå på. Og demper sikkert en del også.

K Kardanmannen skrev:
Det er planen i mitt tilfelle også, tror jeg. Blir trolig ytterpanel på veggene.
Har en balkongmatte liggende i hele rommet i dag, og klinker under. Blir 100 ganger bedre å gå på. og demper sikkert en del også
En slik hadde jeg også. Typ 150kr/kvm. Tenkte begynne med den og på sikt kjøpe en for 400-600kr/kvm når gutten ble tenåring. Har dog solgt det huset 🥺

En sånn hadde jeg også. Typ 150kr/kvm. Tenkte begynne med den og på sikt kjøpe en for 400-600kr/kvm når gutten ble tenåring. Har dog solgt det huset 🥺
Ja, noe sånt, tror vi kan ha kjøpt den på bauhaus kanskje? Rommet er rett under 4x4 så praktisk å kjøpe fra en 4m rull. Det er sånne der grønne plupper på undersiden som holder litt avstand fra gulvet.

K Kardanmannen skrev:
Ja, noe sånt, tror vi kan ha kjøpt den på bauhaus kanskje? Rommet er rett under 4x4 så praktisk å kjøpe fra en 4m rull. Det er slike grønne pluppar på undersiden som holder litt avstand fra gulvet.
Da svigermor kom inn i rommet spurte hun om det var gulvvarme. Nei, det er pluttar under teppet😂

• Haha
Kardanmannen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.