2.066 lest ·
10 svar
2k lest
10 svar
Trepanel i kjeller. Hvordan skal jeg gå frem?
Medlem
· VästraGötaland
· 57 innlegg
Hallo godt folk!
Holder på å planlegge litt for et kommende prosjekt her hjemme. Tenkte å fikse litt i kjelleren. Har lest gjennom en del innlegg angående dette her, men har ikke funnet noe som er helt likt dette.
Dette rommet fungerer for øyeblikket som et enklere "biorom" og det skal fortsette slik, men skal også flytte ned datamaskinen min dit.
Har trapp ned som jeg har forsøkt å illustrere rett innenfor ytterdøren.
For tiden er det dårlig pussede vegger som er malt med feil maling, sannsynligvis fordi den flager en del. Også pussen. Terrassen ble dog bygget i fjor, og før det har det vært en mindre terrasse med enklere tak over.
Det gule jeg har malt er hvor jeg har satt isodränskivor på utsiden, grunnen til at ikke hele forsiden fikk det er at under terrassen er det to større støpte trapper, så sto det som sagt en mindre terrasse der før, så jeg syntes ikke det trengtes.
Ytterveggen er murt med større rektangulære steiner? Store som lecablokker omtrent.
Hele kjelleren er oppvarmet og har i dag ingen problemer med fukt, har også en luftavfukter som står aktiv året rundt.
Planen er nå å sette liggende trepanel i trappen og ytterveggen, og planen nå er å slipe/hamre ned pussen, sette stål/plåtregler og deretter skru panelen. Spare 1 cm nede mot gulvet og 1 cm oppe ved taket for luften. Men skulle gjerne hatt i litt isolasjon? Risiko for at det blir blikkbokslyd?
Holder på å planlegge litt for et kommende prosjekt her hjemme. Tenkte å fikse litt i kjelleren. Har lest gjennom en del innlegg angående dette her, men har ikke funnet noe som er helt likt dette.
Dette rommet fungerer for øyeblikket som et enklere "biorom" og det skal fortsette slik, men skal også flytte ned datamaskinen min dit.
Har trapp ned som jeg har forsøkt å illustrere rett innenfor ytterdøren.
For tiden er det dårlig pussede vegger som er malt med feil maling, sannsynligvis fordi den flager en del. Også pussen. Terrassen ble dog bygget i fjor, og før det har det vært en mindre terrasse med enklere tak over.
Det gule jeg har malt er hvor jeg har satt isodränskivor på utsiden, grunnen til at ikke hele forsiden fikk det er at under terrassen er det to større støpte trapper, så sto det som sagt en mindre terrasse der før, så jeg syntes ikke det trengtes.
Ytterveggen er murt med større rektangulære steiner? Store som lecablokker omtrent.
Hele kjelleren er oppvarmet og har i dag ingen problemer med fukt, har også en luftavfukter som står aktiv året rundt.
Planen er nå å sette liggende trepanel i trappen og ytterveggen, og planen nå er å slipe/hamre ned pussen, sette stål/plåtregler og deretter skru panelen. Spare 1 cm nede mot gulvet og 1 cm oppe ved taket for luften. Men skulle gjerne hatt i litt isolasjon? Risiko for at det blir blikkbokslyd?
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
Promoterer som vanlig min egen tråd for inspirasjon
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
Medlem
· VästraGötaland
· 57 innlegg
Jo, den tråden har jeg lest igjennom, men svarene på mine spørsmål blir ikke besvart der, du har ingen isolasjon i dine vegger som jeg skulle ønske å ha. Men for øvrig er jo planen den samme.Manganbangan skrev:
Hvordan har du løst ventilasjonen i veggen? panelen er jo ikke tett mot gulv og tak, men stålprofilene er jo det.
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
Jeg lot det være en spalte øverst og nederst. Hele veggen sitter jo så 50mm fra ytterveggen som er veldrenert. Gulvet puster, noe som gjør at konsentrasjonen av fukt ikke går ut mot veggene, men blir jevnt fordelt over hele gulvflaten. Rommet varmes opp av et stort element på veggen bare. Hvorfor isolere? Var det noe med at du ikke kunne isolere utenfra?K Kardanmannen skrev:Jo, den tråden har jeg lest igjennom, men svarene på mine spørsmål blir ikke besvart der, du har ingen isolasjon i veggene dine som jeg skulle ønsket. men for øvrig er jo planen den samme.
Hvordan har du løst ventilasjonen i veggen? Panelet er jo ikke tett mot gulv og tak, men stålregelene er jo det.
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
Akkurat ja. Lyden. Akustikkvegg og tak? 🤔
Medlem
· VästraGötaland
· 57 innlegg
Ja, jeg vet ikke, innbiller meg bare at det skulle bli hul lyd med tom vegg. Har satt en vegg på loftet som jeg ikke har isolering bak, merkes vel ikke i hverdagen, men går man mot den eller mister noe i rommet så synes jeg det føles hult.Manganbangan skrev:
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
Jeg forstår. Jeg vet ikke hvor mye det hjalp men teppet i mitt tilfelle dempet mye lyd og så kanskje også at jeg brukte ytterpanel på innerveggene.K Kardanmannen skrev:
Medlem
· VästraGötaland
· 57 innlegg
Det er planen i mitt tilfelle også, tror jeg. Blir trolig ytterpanel på veggene. Har en balkongmatte liggende i hele rommet i dag, og fliser under. Blir 100 ganger mer behagelig å gå på. Og demper sikkert en del også.Manganbangan skrev:
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
En slik hadde jeg også. Typ 150kr/kvm. Tenkte begynne med den og på sikt kjøpe en for 400-600kr/kvm når gutten ble tenåring. Har dog solgt det huset 🥺K Kardanmannen skrev:
Medlem
· VästraGötaland
· 57 innlegg
Ja, noe sånt, tror vi kan ha kjøpt den på bauhaus kanskje? Rommet er rett under 4x4 så praktisk å kjøpe fra en 4m rull. Det er sånne der grønne plupper på undersiden som holder litt avstand fra gulvet.Manganbangan skrev:
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
Da svigermor kom inn i rommet spurte hun om det var gulvvarme. Nei, det er pluttar under teppet😂K Kardanmannen skrev:
Klikk her for å svare