Skal bygge en bod mot garasjevegg og er usikker på takvinklingen bodens tak -> garasjevegg.

Prosjektet: Bod 1,6 m høy, 4,5 m bred, 1,3 m dyp. Kommer til å ha åpne spiler som vegger. Ingenting fuktsensitivt skal oppbevares der. (Søppelsekker, potter etc.). Den kommer til å ha sedumtak. Først rupanel, deretter underlagspapp og deretter kraftig takpapp som rotsperre.

Kommer til å feste en bjelke på veggen i "spikerraden" - der det finnes bjelke bak - omtrent halvveis opp på veggen. Der festes bjelker for tak med bjelkesko. Stolper legges også under bjelkene mot vegg som ekstra støtte da sedumtak blir ganske tungt.

Spørsmål: trenger jeg å sette ståndskive i plåt mellom bodens tak og garasjevegg? Det gjør jo ingenting om det regner litt langs fasaden. Har lest en del om hvordan dette gjøres ved uterom ved å kappe panelen skrått oppover med et spor og stikke inn ståndskive. Men da er man jo ute etter tett uterom og meg spiller dette ingen rolle. Eller skal jeg sette ståndskive utenpå panelen for å beskytte fasaden fra sedumtaket og ikke bry meg om de glipper som oppstår?

Legger ved bilde av panelen.

• Ribbepanel med målebånd liggende horisontalt over.
... slik anbefales sedumtak å kobles mot vegg. Blikk anbefales altså mot vegg et godt stykke opp.

Men spørsmålet gjenstår om det er greit å bare feste blikket i den ytterste bordet på veggen?

• Illustrasjon av sedumtak-tilkobling mot en vegg, viser lag som tettesjikt, dreneringslag og mos-sedummatte.
  • Liker
TOEN
  • Laddar…
Nå er jeg ikke kjent med sedumtak direkte... men jeg ville la platen sitte utenfor låsepanelet slik at det blir litt luft imellom siden det uansett regnes som "utendørs" under ifølge din beskrivelse... derimot så kanskje du en dag angrer det og vil tette boden?
Det høres ut som en mindre ekstrajobb å gjøre det riktig nå og mer eller mindre umulig å gjøre bra med ferdig oppvokst sedumtak?

Rickard.
Du bør absolutt som du er inne på ha en skikkelig plate for å beskytte fasaden mot vegetasjonen. Så om du vil gjøre den tett eller nøyer deg med nesten tett kan bare du svare på. Er det nær en takfot vil det nok ikke regne inn noe, men da kanskje også sedumet får problemer med å få nok vann.

Takk for svar!

Tror jeg hever taket med 30 cm (til bilde på oppskrudd planke). Det gir rom for å dra opp både takpapp og plater under utspringet på øvre panel.

Byggvegg med oppskrudde planker og moderne klimaanlegg, sett i solfylt vær.
Utsikt over en skrudd treplanke på en utemur, med lys og skygger som faller langs den strukturerte overflaten.
Veggbekledning med monterte bord, skyggespill viser variasjoner i lysstyrke. Sollys treffer utskjæringer i treverket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.