Har forstått at man ikke alltid trenger å ansette en konstruktør, selv ved villabygging, hvis det er en "standardløsning". Men jeg vet ikke om vår kommende villa er en standardløsning. Den er 7*13 m innvendig i 1,5 etasje med kjeller. Det blir, som jeg forstår, A-takstoler og behov for bærende innervegg i lengderetningen og omtrent på midten. I kjelleren er det ikke noe problem, antar at det fungerer å mure opp lekastein eller lignende. Etasjene skal ikke være åpne opp til mønet eller lignende, bortsett fra ved trappa selvfølgelig. I overetasjen vil vi være uten bærende vegg de midterste 4 meterne, og i plan 1 blir det bare småstykker ved pipene (2 stk symmetrisk plassert), trappa og langs en do-vegg, totalt kan man si at det er to stykker på 2-3 m plassert på 1/3 henholdsvis 2/3 av husets lengde.

Er det noen her som tar på seg slike oppdrag, er det verdt å sende forespørsel om tilbud på dette?

/Tobben

K
Bumper denne tråden fordi jeg har akkurat det samme spørsmålet. Her er det enda enklere konstruksjon med plate på mark, reisverk og kun en større åpning i en yttervegg som vil bli bært av. Jeg føler at jeg kan regne ut alle lastene selv ved hjelp av mine gymnasieingeniørnotater. Men er det nok for kommunen?

Har dumme arbeidstider som ikke klaffer med kommunens bygningsinspektørs...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.