Hei forumet!
Jeg holder på med å renovere en gammel ekstrabygning på tomten på ca. 45 kvm. Huset er nå på en isolert betongplate. Veggene er reglert med 120-regler. Ytterst sitter to lag panel, ett lag stående og ett lag liggende (de satte den liggende rett utenpå den stående istedenfor å bytte). Det finnes en 25 mm luftspalte mellom reglene og panelet, men det sitter ingen vindsperre. Taket er åpent til møne med 220 mm takregler på mønebjelke, der ligger det så råspont, underlagspapp og platetak. Jeg kommer til å sette 120 mm glassullisolering i veggene og 195 mm i taket. Rommet vil være oppvarmet til rundt 17-18 grader året rundt. Bør jeg sette dampsperre i form av plast eller kan man klare seg uten?
 
Du ligger akkurat i "grenselandet", for om det trengs eller ikke. Det avhenger også litt av hva slags vegg-/takbekledning du skal ha. Om du for eksempel skulle hatt gips, med noen vinyltapet, så ville du klart deg. Men i en slik hytte vil du sikkert unngå gips. I taket kan jeg i alle fall tenke meg at du vil ha vanlig trepanel. Da finnes det en liten risiko for kondens i isolasjonen.
Jeg forstår om du gjerne unngår plast, for inneklimaets skyld. Men det finnes ulike typer dampsperrer som ikke er like tette som plast. Et slikt duk, av noe slag, er hva du skal ha. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med navn på noen slik.
 
Takk for svar! Innervegger og innertak kommer til å bli malt OSB-plater om det påvirker.
 
N napzor skrev:
Takk for svar! Innervegger og inner tak kommer bli malte osb-plater om det påvirker.
Det ville vært om du hadde brukt noen veldig tett plastmaling, isåfall. Det er dog ikke å anbefale.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.