Jeg har et kaldloft i mitt trehus fra 30-tallet der loftsbjelkelaget er isolert med ca 13 cm torvmyr og 8 cm glassfibermatter oppå det. Under torvmyren ligger det en tjærepapp på rupanelet.
Jeg trenger å forbedre isolasjonen som dels er ujevn og ikke tilstrekkelig. Planlegger å fjerne glassfibermattene og blåse trefiberisolasjon, type ekofiber. Det jeg lurer på er om jeg bør forbedre dampsperren slik at ikke varm og fuktig luft kommer opp på loftet.
Spørsmål 1: Bør jeg da også fjerne torvmyren og legge ny plast eller diffusjonsåpen duk og deretter blåse ny trefiber, eller er det nok å fjerne glassfiberen og blåse ny trefiber?
Spørsmål 2: Jeg skal bygge et nytt bad under og bjelkelaget der vil jo bli utsatt for større fuktbelastning. Holder det her at jeg senker ned et undertak og maler med våtromsmaling, eller bør jeg gjøre noe mer?
Jeg trenger å forbedre isolasjonen som dels er ujevn og ikke tilstrekkelig. Planlegger å fjerne glassfibermattene og blåse trefiberisolasjon, type ekofiber. Det jeg lurer på er om jeg bør forbedre dampsperren slik at ikke varm og fuktig luft kommer opp på loftet.
Spørsmål 1: Bør jeg da også fjerne torvmyren og legge ny plast eller diffusjonsåpen duk og deretter blåse ny trefiber, eller er det nok å fjerne glassfiberen og blåse ny trefiber?
Spørsmål 2: Jeg skal bygge et nytt bad under og bjelkelaget der vil jo bli utsatt for større fuktbelastning. Holder det her at jeg senker ned et undertak og maler med våtromsmaling, eller bør jeg gjøre noe mer?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
13 cm torvjord tilsvarer omtrent 5 cm mineralull når det gjelder isolering. Det er et organisk materiale. Det er noe bedre enn massivt tre og noe dårligere enn sagflis som isolasjonsmateriale. Volumvekten er 0,2, noe som tilsvarer tyngre typer mineralull. Siden du skal bruke et annet organisk materiale, cellulosefibrer, synes jeg du kan fjerne torvjorden.
Produsenter av cellulosefibrer pleier å anbefale bruken av en spesiell dampbremsduk i stedet for plastfolie. Problemet med badet på underliggende etasje synes jeg er vanskelig å bedømme i dette tilfellet. Selv om det blir veldig fuktig på et bad er det ikke sikkert at all fuktigheten bindes som vanndamp i luften og kan følge med oppover. Det avhenger hovedsakelig av lufttemperaturen. Jeg ville nok konsultere produsenten av cellulosefibrene.
Produsenter av cellulosefibrer pleier å anbefale bruken av en spesiell dampbremsduk i stedet for plastfolie. Problemet med badet på underliggende etasje synes jeg er vanskelig å bedømme i dette tilfellet. Selv om det blir veldig fuktig på et bad er det ikke sikkert at all fuktigheten bindes som vanndamp i luften og kan følge med oppover. Det avhenger hovedsakelig av lufttemperaturen. Jeg ville nok konsultere produsenten av cellulosefibrene.
Takk for svar. Jeg henger ikke helt med på resonnementet rundt å fjerne torvjorden. Ulempen med å fjerne den er jo at det er veldig mye arbeid. Må jeg legge ny dampsperre under den nye isoleringen, så er det jo uunngåelig, ellers er vel den eneste ulempen at torven har dårligere U-verdi enn den nye isolasjonen?
Angående badet så får jeg nok høre med leverandøren som du sier.
Mvh Carl
Angående badet så får jeg nok høre med leverandøren som du sier.
Mvh Carl
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det går å fjerne torven uten at huset får en sjokk, når du erstatter den med cellulosefibre. Du må ikke fjerne torven. Eneste motivet er å forbedre U-verdien.
Klikk her for å svare