Hei,
Jeg holder på med å renovere et gammelt lager som står på støpte pilarer, men de tidligere eierne har støpt en uisolert plate mellom pilarene.

Jeg har valgt å ikke rive og bygge nytt, men i stedet tette og isolere.... i ettertid ser jeg at det sikkert både er mer slitsomt og dyrere. :-)

For å tette mellom platen og veggene har jeg støpt en sokkel med leca-blokker som jeg deretter har pusset på innsiden. Oppå det har jeg bunnsvillpapp og en sokkellist.

På utsiden har jeg etterisolert, satt på vindsperreduk og lettvegger for å få til luftspalten. Veggpanel kommer til våren.

Men hvordan gjør jeg på innsiden?

Jeg har tenkt å isolere direkte mot den gamle treveggen og deretter sette opp stendere på tvers for å gjøre det lettere å sette opp bygningsplater i neste steg. Grunnen til dette er at det er ujevne mål på veggstavene, altså ikke cc60. Men det løser seg jo med stendere som jeg fester platene i, tenker jeg. Stenderne trengs også for å få veggplatene jevne mot sokkelen.

Men hvordan gjør jeg med dampsperre? Trenger jeg plast på vegger og tak, eller er det likevel ingen nytte med tanke på at platen og soklene er uisolerte?

Jeg vil ha bassengutstyr ved kortsiden på bildet for et basseng som er utenfor.

Lageret skal holdes over frysegrensen, men ikke nødvendigvis komfortvarme...bare slik at ikke vann og sensitive ting fryser i stykker.

Hva sier dere? Er dampsperren nødvendig? Trenger jeg en ventilasjonsløsning hvis jeg har/ikke har dampsperren med tanke på gulv/sokkel samt at det er bassengutstyr som inneholder oppvarmet vann innendørs?

Taket er bygget etter følgende:
1) Takbjelker med vindsperreduken på.
2) Luftspalte
3) Rupanel
4) Takduk
5) Lekt
6) Blikkenslagertak

• Innvendig av gammelt lager med uisolerte tregulv, vegger og takbjelker. Arbeidsbenk med verktøy i forgrunnen.
  • Innvendig bilde av et gammelt lager under renovering med trefjøler på veggen, et bord med verktøy og en arbeidslampe i forgrunnen.
  • Renovering av gammelt lagerhus med isoleringsmateriale mot vegg, rammeverk av tre og takoverheng. Utsikt til skogkledde åser i bakgrunnen.
A andwim skrev:
Hva sier dere? Er dampsperren nødvendig?
Troligvis ikke nødvendig akkurat nå.
Men hvem vet hva som skjer i fremtiden?
Boden kan bli en gjestehytte, helårs hjemmekontor, tenåringsbolig eller hva som helst.
Så jeg ville plastet. Det går fort og er ikke vanskelig eller spesielt dyrt.

• Liker
andwim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.