Hei!
(Dette blir et langt innlegg for jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare, og dessuten er det to spørsmål i samme innlegg...ber om unnskyldning på forhånd)
Nå har vi begynt å rive kjøkkenet. Mellom skap og benkeplate hadde vi fliser oppå gipsplate. For å komme ut i nivå hadde de som flisla m.m. pusset veldig tykt bak vedovnen. Det har vi begynt å fjerne for vi vil ikke ha det så tykt siden det ble en fett- og støvsamlende kant på ca 2,5 cm over flisene, men vil i stedet bruke rehabiliteringsgips. Eventuelt også fjerne kryssfinerplaten som satt bak gipsplaten for at det skal bygge enda mindre (det er panelvegg bak).
Når vi da begynte å fjerne flisene over vedovnen som altså har mørtel (eller puss? Hvilket ord er rett?) bak, har det selvfølgelig løsnet veldig ujevnt. Spørsmålet er hvordan vi går videre...
Tar vi bort alt gammelt mørtel ned/inn til teglsteinen, setter rehabiliteringsgips fram til røykrøret (= halve elpanelet), pusser opp til i nivå med gipsen og flislegger? Eller kan man bruke sparkel i stedet for mørtel? Hvis vi fjerner kryssfinerplaten, kan vi da i stedet for mørtel sette R.G. hele veien fram til hjørnet direkte på teglsteinen?
Hvis vi gipsplater helt opp til taket - hvordan gjør vi det da med spjeldet som hører til vedovnen? Det er overmalt flere ganger (men burde vel kunne "slipes fram"), men vet noen om man kan skru løs den ytre biten som vi har ringet inn på bildet og sette den oppå gipsplaten?
Kort sagt - hvordan fikser jeg denne veggen penest og enklest? Vi har tenkt å ha malt vegg over flisene; altså ikke helflislegge.
Bank ned så jevnt som mulig og sett gips/renoveringsgips til taket og helst hele veggens bredde. Det burde absolutt være mulig å få frem komfyrbeskyttelsen på en god måte. Pirk med gammel skrutrekker og kniv for å få frem sporene på skruene ordentlig.
Får man virkelig kle inn en murpipe i bruk med vanlig gipsplate? Jeg ville nok selv pusset - eller minst høre med feieren. Ikke kult om man ved neste inspeksjon sier at du må rive bort gipsen...
Og, sjekk at du tar "riktig" puss, gammelt hus har trolig kalkpuss. Gipsplaster er enklere å pusse hvis man er uerfaren (man kan nok ikke mislykkes) men jeg tror det er noe dårligere der fukt finnes og på en murstock, men det kan nok fungere... Ikke ta en "hardere" puss utenpå kalkpuss, det fungerer ikke...
Knack ned så jevnt som mulig og sett gips/renoveringsgips til taket og helst hele veggens bredde.
Det burde absolutt være mulig å få frem komfyrblekket på en god måte. Plukk med gammel skrutrekker og kniv for å få frem sporene på skruene ordentlig.
Ja, det er det vi vurderer, om ikke annet så for å få en rett vegg for kjøkkenskapene. Men FÅR man ta løs blekket (takk for ordet! ) og flytte det ut til utenpå gipsen, eller kan det påvirke funksjonen? Skal for så vidt spørre feieren også som kommer på mandag, men er det en ung nybegynner så kanskje han/hun ikke vet...
Får man virkelig kle inn en murstock i bruk med vanlig gipsskive? Jeg ville nok selv pusset - eller minst høre med feieren. Ikke kult om man ved neste inspeksjon sier at du må rive bort gipsen...
Skal sjekke med feieren, men er mer usikker på spjeldet m.m. Gips er vel brannsikkert?
Ja, det er det vi vurderer, om ikke annet så for å få en rett vegg for kjøkkenskapene. Men FÅR man ta løs blekket (takk for ordet! ) og flytte det ut til utenpå gipsen eller kan det påvirke funksjonen? Skal for øvrig spørre feieren også som kommer på mandag men er det en ung nybegynner så kanskje han/ hun ikke vet...
Det blir ingen påvirkning på funksjonen så det er ikke noe problem.
Edit: om det heter blekk eller noe annet skal jeg la være usagt, jeg syntes blekk passet
Og, se etter at du tar "riktig" puss, gammelt hus er sannsynligvis kalkpuss. Gips er enklere å pusse om man er uvant (man kan nok ikke mislykkes) men tror det er noe dårligere der fukt finnes og på en pipe, men det kan nok funke... Ta ikke en "hardere" puss utenpå kalkpuss, det funker ikke...
Hvordan sjekker jeg det da? Og hva er forskjellen på "mørtel" og "puss" i dette tilfellet? Jeg har alltid tenkt at mørtel er det man har mellom steinene for å sammenføye dem, og puss er det man legger utenpå for å deretter skjule alt (om man f.eks. har brukt lecablokker) men da har jeg også tatt for gitt at mørtel er mye hardere/ sterkere. Det her som var bak flisen må man bruke bilmaskin for å få bort; det er svært hardt. Men akkurat DEN mørtelen er "bare" 19 år for jeg renoverte kjøkkenet da. Flisleggingen gjorde jeg dog ikke selv så har null kontroll på hva som ble brukt.
Det blir ingen påvirkning på funksjonen så det er ikke noe problem.
Edit: om det heter blekk eller noe annet skal jeg la være usagt, jeg syntes blekk passet
Åh så bra! For vi har fundert mye på hvordan vi gjør for å få alt jevnt, for de nye skapene har ikke samme mål som de gamle.
Jeg synes også at "blekk" passer
Gøy å få såpass mange svar så fort! Da kan jeg kanskje slenge inn et spørsmål til (også dette kanskje et spørsmål til en feier...) Vi skal montere en vifte nå på kjøkkenet, til skorsteinens ventilasjonskanal (synes som et svart hull over spjeldet). Skal tilkoblingsrøret opp/inn i kanalen og i så fall hvor langt, eller bare fram til veggen og festes? Det har ikke vært noen vifte i det hele tatt før, for tidligere sa feieren at det kunne bli feil trekk i peisen i stuen om jeg hadde en vifte på kjøkkenet. Siden da har vi imidlertid både bygget på skorsteinen noen skift, og skaffet innsats til ovnen, og de siste gangene når jeg har spurt feieren om vifte har han sagt at det skal fungere. Jeg har derimot ikke spurt om detaljer ettersom det ikke var aktuelt da. Jeg blir så frustrert når jeg ikke vet, for jeg vet ikke engang hvem/hvilken yrkeskategori jeg skal ringe og spørre eller leie inn! Ventilasjonsproff? Eller murer? Eller snekker eller...osv.? Derfor er jeg ekstremt takknemlig for deres svar!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.