Jeg bor i rekkehus og vil både bygge terrasse på hele baksiden, og i tillegg bygge et innsynsbeskyttende gjerde. Jeg tenker meg noe av disse alternativene:
Og slik ser det ut i dag:
Området som skal dekkes med terrassebord er cirka 60 kvadrat (ca 9 bred og 6,5 dyp). Jeg har altså tenkt å rive opp den nåværende terrassen, beholde den store hekken, men ta bort den lille hekken som ses i bildet uten hund
Der oppstår spørsmål 1: Klarer jeg å grave opp den selv med en vanlig spade eller må jeg ringe etter en gravemaskin?
Så har jeg som sagt ikke bestemt meg for om det skal bli ett eller to plan. Dette vil jeg gjerne bestemme ETTER at gjerdet er oppe, siden det avhenger mye av følelsen av høyden på gjerdet. Naboen har et gjerde som er 2.20 høyt, og enklest/penest/best er å ganske enkelt fortsette på deres høyde.
Terrassen skal deretter festes (på den høyden vi bestemmer) i gjerdet tenker jeg, og så følger selvsagt det vanlige - støping av søyler, legge bjelkelag osv. Den biten er jeg ikke bekymret for selv om jeg aldri har gjort det før. Det er gjerdet som jeg føler meg usikker på.
Gjerdet blir altså 2.20-2.35 høyt, skal gi full innsynsbeskyttelse og terrassen skal også festes i det (tenker meg å først sette 45x95 stolper - sette horisontal panel på "bakre" side - bestemme terrassehøyde - sette en 45x95 til på innsiden og kutte den slik at bjelkene eller bæringen kan legges oppå dem. Når terrassen er lagt, fortsetter jeg med 45x95'en hele veien opp og setter forskjøvet panel på innsiden.
Hva tror dere, klarer jeg dette selv eller burde jeg prøve å få hit en snekker som kan hjelpe meg å planlegge og tegne opp alt? Hvilken avstand synes dere jeg skal ha mellom søylene til gjerdet? Vil ikke at det skal vaie...
Tar også gjerne imot andre eventuelle synspunkter! For eksempel har jeg bestemt meg for 145 terrassebord, men vet ikke om jeg skal velge 34 eller 28. Har heller ikke bestemt hvordan jeg skal gjøre det der terrassen møter hekken, og gjerdet som skal ha dør mot plenen har jeg ikke engang begynt å tenke på ennå..
Så; de mest akutte spørsmålene er
1) om jeg (med litt hjelp fra dere) klarer dette selv eller om jeg skal ringe en snekker (kun for planlegging, jobben tenker jeg å gjøre selv)
2) om jeg skal begynne å grave for hånd eller om jeg skal ringe etter entreprenør, samt
3) hvordan jeg skal planlegge gjerdebyggingen (avstand mellom søyler, om ideen min virker rimelig eller ikke, forslag til dimensjon på panel osv).
Må man virkelig ha byggesøknad hvis man er enig med naboen? Selv om det kreves likevel så er det litt av et dilemma. I prinsippet har alle på gaten bygd plank/glassede verandaer etc. og ingen har byggesøknad. Vårt argument for høyden på planket er altså foruten innsynsbeskyttelse å holde det enhetlig ved å mer eller mindre forlenge naboens. Som er bygd uten byggesøknad.
Dilemma - vil jo ikke sette naboen i en vanskelig situasjon. Dessuten vil jeg begynne denne uken
Forresten. Om man nå får bygge terrasse til ca 120. får man ikke bygge et gjerde oppå det? Fra naboens side blir det jo da i prinsippet et 2,4m plank
Du får bygge gjerde, men ikke plank. Gjerde er om jeg ikke husker feil definert som 25% luft og plank er helt tett. Tillatt høyde på terrasse er kommuneavhengig, i Göteborg er det 60cm som gjelder.
Jeg hadde bygget planket uten byggetillatelse, men gjort det slik at det går an å fjerne noen bord ribber og "gjerdkonvertere" med minimal innsats.
Du bør ikke ha mer enn 2m mellom stolpene til gjerdet uansett. Det skader selvfølgelig absolutt ikke å sette dem tettere med tanke på vindfanget.
Hadde jeg vært deg hadde jeg først målt og regnet på plasseringen av alle plintene, markert og deretter leid inn en gravemaskinfører for å ordne hekken og plinthullene i ett sveip. Tjoff tjoff!
Ser jo ut til å kunne være en hel del røtter og sånt gøy.
Hvis du bestemmer deg for å gjøre det selv, så unn deg iallfall å leie en jordbor.
Fikk hjelp av lillebror som studerer til byggingeniør med å lage en tegning. Han foreslår at plintene til gjerdet følger de for terrassen, som vil være 2,2 og 2,3 m avstand. Jeg antar at han mener at bærelinjen som skal inn i gjerdet gjør at det går an å ha større avstand mellom plintene (han er bortreist så jeg kan ikke spørre).
Målene stemmer ikke helt, sannheten er noe mindre i dybde. Skal ut og måle nøye i dag. Men hva tror dere om tegningen hans?
Det er for øvrig vanvittig mye røtter, ja. Tok opp en stubbe for hånd forrige sommer... det finnes nok en tråd her om det for øvrig Skal jeg leie en minigraver og grave selv eller ringe noen som gjør det for meg? Det burde vel være ganske raskt gjort, ikke sant?
Nå har jeg kontrollmålt alt og dessuten lest meg opp litt.
Her er en skal til tegning:
Jeg skulle trenge en sanity check på hvor jeg skal sette plinter.. Det stiplede området er en eksisterende konstruksjon med plinter, så det får ligge igjen (bytter bare ut terrassen når vi har kommet så langt). Det øvrige området tenker jeg meg delt opp i to rektangler, den nedre som da blir 3830x8750, og den i øvre venstre hjørne som blir ca 2700x2735.
Den nederste bærebjelken skal altså festes i et plank, og også deler av høyresiden (om det nå har noen betydning for valg av dimensjon eller avstand mellom plinter).
Hvordan ville dere satt plintrene og hvilken dimensjon på bjelkene ville dere brukt?
Hva jeg kunne finne var rådene for avstand mellom plinter:
Bjelker 45x145 -> 1,5 - 2,0m
45x170 -> 1,8 - 2,6m
45x195 -> 2,1 - 3,0m
Så, gitt at jeg ikke utnytter eksisterende plinter (de sitter med merkelige avstander), så blir det altså tre rader, som gir cirka cc 1,8m og tre bærebjelker. Rådene ovenfor sier 145 eller 170, jeg er heller forsiktig og velger 170 isåfall. Men med tanke på planket kanskje jeg like gjerne skal satse på med 195er?
I bredden er det 8750; setter jeg 5 kolonner plinter gir det en avstand på ca 2200. Holder det? Bør jeg lage 6 kolonner for å få et mer stabilt plank (og terrasse?) cc blir evt 1750?
Den øvre lille rektangelen: Går det å sette bare 4 plinter i "hjørnene" og bruke 45x195 bjelker? Ellers kjører jeg 2 rader med 3 i hver.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.