Hei.
Jeg har et 1,5-plans 60-tallshus med en skorstein i tegl som står på gavlen (halvparten av skorsteinen stikker inn i huset og halvparten stikker utenfor yttergavlen).
En del av skorsteinen går gjennom sidevinden, og den delen har feieren nylig sagt at jeg må pusse for å få fyre i den. Øvrige deler av skorsteinen som vender inn mot den innredede delen av huset ser ut til å være pusset og deretter kledd med gips (tror jeg), slik jeg kan se fra sidevinden.

Må man virkelig gjøre dette? Hva er faren? Den delen av skorsteinen som går gjennom sidevinden har jo en masse luftrom rundt seg og ingenting brennbart ligger mot teglet.
Og om det skulle være slik at de deler av skorsteinen som ligger mot innervegger ikke er pusset så kommer jo ikke jeg til dem uansett (selv om det ser ut som at de stedene jeg kan se er pusset).

Er feieren overivrig? Hva sier loven? Er det noen brannrisiko med upusset skorsteinside på sidevinden??

Jeg kan ikke reglene for dette men en pusset skorstein er tettere og dermed reduserer brannrisikoen.

Det er vanlig at skorsteinen ikke er pusset der den ikke synes, f.eks. ved en gulvbjelkekonstruksjon. Det er der den mest trenger å være pusset på grunn av brannrisiko.

Det er feieren som vurderer om fyringstillatelse kan gis. Antagelig er han bekymret for hvor varmt det kan bli om du får en sprekk i fugene.

Jeg har tatt bort litt isolasjon i mellombjelkelaget som ligger innenfor sidevinden og ser at der er skorsteinen pusset, men bygningsarbeiderne har latt være å pusse de delene av skorsteinen som vender mot sidevinden.

mats_o uttrykte det mer korrekt; selvfølgelig kan en ikke pusset skorstein være tett men risikoen for at den ikke er tett er større enn for en pusset skorstein.

Som sagt, jeg kan ikke reglene, men det er en fornuftig påpekning; det har oppstått en del branner pga utette upussede skorsteiner.

Jeg lagde en tre kanals mursteinskorstein i vårt nye hus. Der sa feieren at alle kanter innendørs må være pusset. (da var delen like tett som et stålrør)

Som noen skrev tidligere, en pusset skorstein er tettere enn en upusset.

bland til puss, ta med en børste og en bøtte med vann opp.
fukt mursteinen litt ved å kaste på vann med børsten. Så er det bare å kaste på pussen. vil du få litt gammeldags stil så lar du pussen tørke litt 10-30 min avhengig av temp, børst deretter pussen med den våte børsten.

Finnes noen bilder i bloggen
http://www.byggahus.se/bloggar/malmborg

Hei

Som en ( ) kan det nevnes at brennbare bygningsdeler i nærheten av skorsteinen ikke får utsettes for temperaturer over 85 grader C. Dette er fordi tre som utsettes for forhøyet temperatur over lengre tid øker sin gassabsorbsjon. Selvfølgelig skjer også en uttørking. Med andre ord får man tre som er uttørket med et økt oksygeninnhold. Med de forutsetningene kan antenning skje allerede ved 100 grader C...

Det er på grunn av dette at det kan være nok med en gnist for å antenne tre i nærheten av en skorstein.

Hilsen Wasa

Det er innsiden som er viktigst at
det er glatt og velpolert

Jo, jeg har pusset den nå og fikk godkjent av feieren før jul. Kjekt å fyre litt.
Det som er litt ubehagelig er jo at man ikke vet om det finnes tre inntil skorsteinen på de stedene hvor man ikke kan se, f.eks. bjelkelag og de delene av skorsteinen som danner innervegg. Man vet jo ikke hvor nøye de var på 60-tallet da de bygde huset.

Skorsteinen er jo testet og tett i hvert fall pluss at jeg har lagt på puss på loftsdelen av skorsteinen.

Interessant var at feieren sa at regelverket kun bryr seg om det er bærende tre inntil skorsteinen. Ifølge ham så er det OK ifølge regelverket å ha ikke-bærende tre i kontakt med skorsteinen. Litt merkelig kan man synes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.