S
  • Takstol i en bygning med spørsmålet "Behøver takstolen støtte her? Eller er den selvbærende?" med pil mot midten av takstolen.
Litt rart utseende, men tanken er nok at den skal være selvbærende over ca 7 meter. Hvilken er snøsone?

• Liker
Powerjunkie
  • Laddar…
Er den delt som bildet, ja det trenger den dessverre, over eller under.

nei det trenger den ikke

S
J justusandersson skrev:
Litt merkelig utseende, men tanken er nok at den skal være selvlbærende over ca 7 meter. Hvilken er snøsonen?
Skåne

Punkt 7 henviser til et opplegg/støtte, holdt på å overse det da jeg bygde garasjen min.

• Liker
Exonkg og 1 annen
  • Laddar…
S
sir_daniel sir_daniel skrev:
Punkt 7 henviser til en løsning/støtte, holdt på å gå glipp av det da jeg bygde garasjen min.
Går det an å kjøpe lagervare (helst) selvbærende takstoler til et 6m bredt hus?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Punkt 7 henviser til en opplegg/støtte, holdt på å gå glipp av det da jeg bygde garasjen min.
7 = avstivning?

6m selvbærende er lite

Det er litt vrient å gå inn i beregningen av en fagverkstakstol uten å kjenne til parameterne. De har åpenbart brukt et kjent beregningsprogram. Sammenligner man med Träguidens opplysninger om en W-takstol med takvinkel på 1:2 (27 grader), så har over- og underrammene samme dimensjoner, men omvendt. Støttebena er derimot tynnere enn träguidens, 70 mm i stedet for 145. Det er likevel i samme område.

6 m selvbærende er ikke noe problem. I Skåne kan man i det minste komme opp i 11 m.

7 bør være en avstyving. Det er vel rningarna i 1 og 5 som er støttespunktene.

J justusandersson skrev:
6 m selvbærende er ikke noe problem. I Skåne kan man i det minste komme opp i 11 m.
i skåne funker opp mot 50m spennvidde også

Med W-takstol er nok 11 m en realistisk grense for Skåne. Med andre konstruksjoner finnes nesten ingen grenser annet enn økonomiske.

22,5m fackverkskonstruksjon av treverk på byggeplass, med maskiner og verktøy rundt. Skog i bakgrunnen.
22.5m fagverk ( W-takstol ) i konstruksjonsvirke:)

Det er kanskje ikke hva jeg kaller en W-takstol, men visst det finnes nesten ingen grense for spennet for et fagverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.