Jeg skal fjerne garasjeporter i en gammel garasje og mure åpningen så den blir smalere. Dette må jeg gjøre før jeg kan komme videre med alt det andre.

Problemet er at det nå er minusgrader om nettene og ganske kaldt om dagen, ca 6 grader. Er det i det hele tatt mulig å "plastre" inn åpningen med for eksempel presenning og sette en varmevifte der for å holde noen grader?

Hvor lenge må det eventuelt stå slik?

Takknemlig for hjelp.

Det bør fungere ganske bra å gjøre slik. Jeg gjorde en lignende sak med vår båt for et par år siden da jeg var nødt til å gjøre litt plastarbeid som krever minst 20 grader. Jeg festet en presenning lufttett rundt området som jeg skulle jobbe med og satte inn to stk. kupévarmere for å få opp temperaturen. Om natten falt utetemperaturen til ca. 4-5 grader, men inne i "teltet" ble det aldri kaldere enn ca. 28.

Sørg bare for å holde varmen en stund før du begynner å jobbe, slik at alt materialet også har fått en fornuftig arbeidstemperatur.

OBS!!!
Vær veldig forsiktig med vanlige kupévarmere. De er ikke laget for å kjøres konstant og det er risiko for at de kan ta fyr av overoppheting. Sørg for å ha noen som sitter brannvakt hele tiden de er i gang. Husk også at kupévarmere har en overopphetingsbeskyttelse (nettopp for at de ikke skal brenne), så de vil slå seg av i lengre perioder innimellom. Er du uheldig, så kan temperaturen på de tidspunktene synke litt for mye for deg.

Høres bra ut. Jeg har en slags byggvifte på 2 kW som jeg tenkte å sette der. Den slår seg av når innstilt temp er nådd. Problemet er vel å få det så lufttett at varmen ikke bare spruter ut...

Etter at jeg har murt, hvor lenge bør det stå så før jeg river?

Bruket skal oppnå 5Mpa trykkfasthet før det er ufølsomt for frostskader. Dette tar ved +20C, mindre enn ett døgn. Det finnes diagrammer som viser sammenheng mellom temperatur og fasthetsvekst. Men forutsatt at du klarer å holde minst +10 der du murer så vil jeg si at 2 døgn er nok, la oss si 3 for å være på den sikre siden!

Jeg har nå støpt min såle og la på plast og 10 cm isolasjon. Blandet betongen med varmt vann, sikkert 45-50 grader. Holder knapt 10 gr rundt området der betongen er støpt. Gjør isolasjonen noen forskjell på herdetiden eller er det fortsatt 2 dager som gjelder?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.