Jeg trenger å kjøpe trefinmalt, altså veldig fint fordelt tre. Hvor kjøper man det?

Burde ikke sagbruk ha de?

Jeg kan sende min fulle støvsugerpose mot porto:D

Spøk til side, sjekk med et snekkerverksted som sliper mye.

Hva skal du bruke det til?

Jeg trenger å reparere et slitt tregulv. Fikk et tips om at man kunne blande med (gammeldags) lakk og på den måten få en pasta som blir hard.

Takk for tipset om Ages sparkel. Men hvis man skal fylle igjen sprekkene mellom f.eks. tiljer, blir det veldig dyrt. For øvrig, hos Theofils får vel ikke privatpersoner handle?

AndreasElin skrev:
Takk for tipset om Ages sparkel. Men om man skal fylle igjen sprekkene mellom f.eks. tiljer så blir det veldig dyrt. For øvrig, hos Theofils får vel ikke privatpersoner handle?
Sprekkene mellom tiljene skal du overhodet ikke fylle med noen form for herdende sparkel. Der må du bruke natemasse som er fleksibel så den kan bevege seg når plankene sveller og tørker over året. Biltema har den billigste:
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Natmassa-254706/

Helioz skrev:
Sprikkene mellom plankene skal du overhodet ikke fylle med noen form for herdende sparkel. Der må du bruke fugemasse som er fleksibel slik at den kan bevege seg når plankene sveller og tørker over året. Biltema har den billigste:
[lenke]
Hm. Jo, jeg har hørt det der også. Men jeg vet også personer som har brukt lakk eller muligens trelim sammen med tremel og fylt igjen sprekkene.

AndreasElin skrev:
Hm. Jo, jeg har hørt det der også. Men jeg vet også personer som har brukt lakk eller muligens trelim sammen med tremel og fylt igjen sprekkene.
Tenk bare på at sprekkene i gulvet har oppstått på grunn av de store bevegelsene i bordene, som vil fortsette i fremtiden. Vil du likevel prøve med tremel (det kan sikkert holde et par år), så bruk et vannfast trelim, ellers får du problemer når du vasker.

Men hvordan fungerer det med lakkeringen hvis man bruker fugemasse? Det står jo uttrykkelig at man ikke skal lakke over den?

For øvrig, i denne tråden

https://www.flashback.org/t956128

anbefaler noen et "spesielt lim". Hva kan det være for lim? Jeg prøvde vanlig trelim med slipestøv og det fungerte, men det sank veldig mye og tok veldig lang tid å tørke. Jeg har også prøvd latexfugemasse. Det fungerte ganske bra hvis ikke sprekkene var for store, da sprakk det etter en stund.

Hvordan fungerer det med slipestøv og tjære?

Sist redigert:
AndreasElin skrev:
Men hvordan fungerer det med lakkeringen hvis man bruker fugemasse? Det står jo uttrykkelig at man ikke skal lakke over den?

For øvrig, i denne tråden

[lenke]

anbefaler noen et "spesielt lim". Hva kan det være for lim? Jeg prøvde vanlig trelim med slipestøv og det fungerte, men det sank veldig mye og tok veldig lang tid å tørke. Jeg har også prøvd latexfug. Fungerte ganske bra hvis ikke sprekkene var for store, da sprakk det etter en stund.

Hvordan fungerer det med slipestøv og tjære?
Man maskerer gulvet og fuger etter lakkering. Alternativt brukes dyrere overlakkbare fugemasser som Bostik Simson MSR BC, Sikaflex 290-DC eller Novatech Tec7. Disse er en kombinasjon av fugemasse og lim, noe som også anbefales i flashbacktråden.

Det er nesten som PL400, litt mindre løsemiddel. Mistenker at den blir beige når den har tørket.

Problemet med vanlig trelim er jo at det er helt umulig å slipe. Sist jeg prøvde måtte jeg helle på rødsprit, slipe og fjerne overflødig med en sparkel. Må jo finnes noe lim som går an å slipe uten at det forvandles til en seig masse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.