Jeg etterlyser lenker til tester av utelim. Jeg skal lime sammen en hageport. En tapp på 7x1x5 cm skal inn i et hull med ganske nøyaktig utskjært tappehull.

Når jeg fjernet den råtne "planken" som jeg nå skal erstatte, merket jeg hvor fuktig treverket var. I det loddrette treverket av trykkimpregnert furu som hullet er laget i, skal portens lås senere monteres. Dette betyr at den vil bli utsatt for en del vibrasjoner når den smelles igjen. Treverket står ute i et brutalt solfylt sørvendt beliggenhet med den stadig tilstedeværende vinden. Den skal males falurød, noe som gjør den ganske varm i sommervarmen. Derfor vil jeg bruke det ultimate limproduktet for formålet. Jeg har allerede en tube av byggmax.se "konstruksjonslim". Men jeg nøler med å bruke dette på grunn av at det kanskje er for tykt til å presse ut i alle rom i hullet når tappen går inn. Videre har jeg svært få data på dette anonyme limet. Jeg antar at det er sterkt nok, men kan det følge med treverkets bevegelser og fuktvariasjoner? Kanskje er det for stivt og sprøtt. Jeg har selvsagt vurdert PU-lim som Cascol Trelim Ute 3337, men er også litt skeptisk her på grunn av de brutale temperatur- og fuktvekslingene og vibrasjonspåvirkningen. Jeg leste et sted at det ikke er godkjent som konstruksjonslim (vet ikke hvorfor eller om det er korrekt). Hvis jeg nå skal gå med PU-lim, er Casco det beste valget? Jeg har inntrykk av at de er størst på markedet, men det finnes jo også danlim ute m.fl. Finnes det noen uavhengige tester for lim i samme klasse? Er det nok med "Vannbestandig og oppfyller kravene EN 204/205 klasse D"? Nøyaktig hva innebærer denne klassen? Hva er forskjellen på CASCOL 3337 og konstruksjonslim?

Hvis man grunner med impregneringsolje, påvirkes limets feste evne av det? Denne "oljen" er svært utvannet med løsemiddel og trenger raskt inn og tørker raskt. Mange spørsmål som trolig kan interessere flere.

Sist redigert:
For dette prosjektet fungerer helt vanlig trelim for utendørs bruk om hullet er tett. Er det litt mer glipp, er det bedre å bruke PU-lim som skummer litt og er fugefyllende. Om treverket er fuktig, er PU mer egnet da det herder ved hjelp av fukt. Begge typer lim vil gi en fuge som er sterkere enn treet rundt den. Begge typer lim tåler temperaturer og fukt, men PU-limmet har vanligvis høyere klassifisering for utendørs bruk (D4).

Vil du ha et ekte trelim for konstruksjonsbruk, må du se på resorcinolfenollim som Cascosinol. Disse brukes av industrien og er litt vanskeligere å få tak i som forbruker. Theofils har det bl.a:
http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=8010&menuitemid=8010
Dette er det beste limet du kan kjøpe, men som sagt fungerer vanlig trelim eller PU også.

Lim alt før du oljer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.