P
For å virkelig skape en god tjeneste burde dere

- la personen velge dimensjon på planker (45x195 eller ….)
- skrive inn lengder og/eller totalmeter
- la personen skrive inn sitt postnummer

- koble tjenesten til lokale byggefirmaers lager og priser for å kunne anbefale hvor man kan kjøpe billigst eller det finnes på lager

- skrive ut eller e-post en innkjøpsliste

På denne måten blir det en mer komplett tjeneste..

H halj skrev:
Pent! Opplever litt nettproblemer. Den ser ikke ut til å ville oppdatere om jeg sletter gamle felt-

Hadde vært virkelig fint om den kunne blande størrelser.
F.eks. i dette tilfellet hadde det vært bedre å ta 8 stk 3000mm og 2 stk 3400mm?

[bilde]

Man skulle hatt noen form for optimeringsalgoritme, min matte er litt rusten men burde kunne stille opp et problem i stil med

Y1 = a*x1 +b*x2 = 3000*x1+3400*x2 # Lengden på tilgjengelig planke * antall
Y2= A*y1+B*y2 = 3000*10 +3300*2 # Antall planker man trenger * lengde

og deretter beregne minimum av funksjonen Y1-Y2
Med vilkåret at Y1 >=Y2
og noen flere vilkår som sier typ at A<a for å bare godkjenne fulle lengder på trevirket.

OBS dette er virkelig ikke gjennomtenkt eller knapt brukbart osv.. Noen som kan optimering kan sikkert løse dette ganske enkelt.
Som det er bygget nå så prøver appen å oppdatere utregningen hver gang man gjør en endring av et felt så lenge som raden er komplett/korrekt. Det fungerer bedre i teorien enn i praksis har vi merket så skal nok se over den håndteringen.

Blande størrelser står på listen over ting vi jobber med. Innsatsen for å gjøre det helt korrekt følte vi var urimelig stor i forhold til verdien av det for første versjon. Men ditt forslag føltes som at det kan være et smartere spor enn det vi var inne på. Takk for det! (y):)

mathiash77 skrev:
For å virkelig skape en bra tjeneste burde dere

- la personen velge dimensjon på planker (45x195 eller ….)
- skrive inn lengder og/eller totalantall meter
- la personen skrive inn sitt postnummer

- koble sammen tjenesten med lokale byggefirmaers lager og priser for å kunne anbefale hvor man kan kjøpe billigst eller det finnes på lager

- skrive ut eller e-post en innkjøpsliste

På denne måten blir det en mer komplett tjeneste..
Bra forslag! (y)

Vi har tenkt på å lage en slags prosjektstyring som kan håndtere flere forskjellige dimensjoner, og der kunne vi relativt enkelt også gjøre det mulig å per dimensjon velge å angi lengder eller totalantall meter.

Koble sammen tjenesten med lokale byggefirmaer er jo litt av en drømmetilstand, men mitt inntrykk er at byggefirmaer knapt har kontroll på sine egne nettsider når det gjelder hva de har på lager. Men det ville være et interessant spor å forske i!

Noen form for innkjøpsliste ligger i planen!

• Liker
kashieda
  • Laddar…
H
Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Som det er bygget nå så prøver appen å oppdatere utregningen hver gang man gjør en endring av et felt så lenge som raden er komplett/korrekt. Det fungerer bedre i teorien enn i praksis har vi merket så skal nok se over den håndteringen.

Blande størrelser står på listen over ting vi jobber med. Innsatsen for å gjøre det helt korrekt føltes uforholdsmessig stor i forhold til verdien av det for den første versjonen. Men forslaget ditt føltes som at det kan være et smartere spor enn det vi var inne på. Takk for det! (y):)
Synes dette var et ganske interessant problem så leste litt om det. Ser ut til å være et klassisk optimaliseringsproblem under navnet "Cutting stock problem" som opprinnelig refererer til å kutte til papirark med minimalt svinn. I deres tilfelle får dere et 1-dimensjonalt cutting stock problem da det bare er lengder det handler om. Å optimalisere dette med bare en fast lengde å gå ut fra går ganske lett men når det blir flere tilgjengelige lengder å blande blir det fort mer komplekst.
Fant en guide for dette problemet som stemmer ganske bra med deres tilfelle, min matte er dog altfor rusten for dette.
https://download.aimms.com/aimms/download/manuals/AIMMS3OM_CuttingStock.pdf

H halj skrev:
Synes dette var et ganske interessant problem så leste litt om det. Ser ut til å være en klassisk optimaliseringsproblem under betegnelsen "Cutting stock problem" som opprinnelig tar sikte på å skjære til papirark med minimalt spill. I deres tilfelle får dere et 1-dimensional cutting stock problem da det bare er lengder det handler om. Å optimalisere dette med bare en fast lengde å ta utgangspunkt i går ganske lett men når det blir flere tilgjengelige lengder å blande blir det fort mer komplekst.
Fant en guide for dette problemet som stemmer ganske bra med deres tilfelle, min matte er dog alt for rusten for dette.
[lenke]
Takk!

Jeg skummet gjennom det og kunne konstatere at min matte ikke helt er der heller... Men skal lese gjennom det mer nøye ved anledning og se om vi kan ha det som grunnlag for en bedre algoritme!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.