Dette er mitt første innlegg på byggahus etter å ha vært en trofast leser over lang tid.
Jeg og noen kompiser har laget et busenkelt verktøy som gjør neste besøk på trelastbutikken noen hakk smidigere!
Jeg pleier å være flink til å måle og regne ut hvor mye treverk jeg skal kjøpe og pleier å lage en liste med forskjellige lengder for hver type treverk jeg skal kjøpe:
4 stk 560 mm
4 stk 340 mm
3 stk 600 mm
Men når man kommer til trelastbutikken ser jeg at det finnes 2 eller 3 forskjellige lengder av treverk, eller kanskje bare en lengde. Men hvor mange skal jeg egentlig kjøpe? Den typen matte har jeg vanskelig for å gjøre i hodet, derfor har jeg lenge drømt om en enklere måte.
Det finnes noen forskjellige verktøy på nettet som hjelper til, men ingen har passet helt perfekt, derfor tok vi saken i egne hender og satte sammen en egen versjon. Akkurat nå er det mer en prototype eller beta-versjon. Det fungerer, men har ingen ekstra finesser å skryte av.
På siden fyller man ut hvilke behov for bord man har og deretter hva som er tilgjengelig å kjøpe, hvorpå man får et forslag på hvor mye man trenger å kjøpe og man ser også hvordan algoritmen har lagt ut de forskjellige lengdene på bordet. Algoritmen har også tatt høyde for bredden på en standard sagklinge (3 mm).
Det går an å bygge ut en slik tjeneste så mye som helst, men før vi gjør noe mer, vil vi dele det vi har gjort med flere.
All tilbakemelding settes stor pris på, og det hadde vært kjempegøy med forslag til forbedringer, bugs eller hva neste steg kunne være. Og selvfølgelig, det morsomste av alt, hvis dere bruker den og har nytte av den!
Nedenfor et bilde på hvordan det kan se ut når man bruker det hele!
PS. Vi er en gjeng gutter som har gjort dette på fritiden først og fremst for oss selv, så det er ingen organisasjon bak og ingen vinstinteresse av noe slag. Vi syntes resultatet ble bra, så vi vil dele det. Tjenesten brukes på egen risiko og selv om vi er trygge på utregningen, finnes det garantert bugs og situasjoner vi ikke har tenkt på, så bruk på egen risiko!
Hyggelig idé, har selv stått og bannet med kalkulatoren fremme på byggevarehuset!
Dessverre fungerte det sånn passe ved første testen på iPhone med chrome installert, den regnet helt feil.
På safari skjer ingenting. Overbelastet? Eller ikke mobiltilpasset?
Hyggelig idé, har selv stått og bannet med kalkulatoren fremme på trelastlageret!
Dessverre fungerte det slik ved første test på iPhone med chrome installert, den regnet helt feil.
På safari skjer ingenting i det hele tatt. Overbelastet? Eller ikke mobiltilpasset?
Hei!
Trist å høre at det ikke fungerer for deg! Vi har testet både mobilt og på et par forskjellige datamaskiner. Men webbutvikling er... spennende, så vi har åpenbart gått glipp av noe.
Det ser ut som om det ikke oppdateres når man gjør endringer. Fungerer når jeg starter nytt inkognitovindu, men når jeg starter siden igjen så ligger mine tidligere mål igjen. Cookien er kanskje låst på et vis?
God idé! Kan bli virkelig nyttig! Testet litt og kom frem til noen forbedringsforslag:
* Knapp for å velge å angi mål i cm i stedet for mm (for å slippe å taste inn den ekstra nullen på hver rad)
* Knapp for å tømme hele skjemaet (når man er ferdig med en dimensjon og skal videre til neste)
Overkurs:
* Mulighet til å lagre dimensjoner og priser på brødgårdsdelen og velge mellom dem (for oss som handler ofte på samme sted)
Så kan jeg synes at jeg noen ganger har oversikt over den totale lengden jeg trenger, typ 54m. Da hadde det vært bra å på en måte kunne bare taste inn totallengden man trenger og lengdene som finnes på brødgården for å få ut antallet jeg trenger kjøpe.
Men jeg innser at vi kanskje trenger å lage en litt tydeligere instruksjon for hvordan det fungerer. Akkurat nå har vi nok vært litt hjemmeblinde og tenkt at siden vi vet hvordan det fungerer så er det åpenbart for alle andre også. Kommer en litt tydeligere instruksjon!
Det ser ut som om det ikke oppdateres når man gjør endringer. Fungerer når jeg starter nytt inkognitovindu, men når jeg starter siden igjen ligger mine tidligere mål igjen. Cookien er kanskje låst på et vis?
Hver gang man fyller inn mål så lagres de på siden for at man ikke skal behøve å fylle inn samme opplysninger på nytt om man begynner å fylle inn hjemme før man så reiser til tømmerskogen. Men det burde nok kanskje være valgfritt å lagre eller ikke?
Bra idé! Kan bli riktig nyttig! Testet litt og kom fram til noen forbedringsforslag:
* Knapp for å velge å angi mål i cm i stedet for mm (for å slippe å taste inn den ekstra nullen på hver linje)
* Knapp for å tømme hele skjemaet (når man er ferdig med en dimensjon og skal videre til neste)
Overkurs:
* Mulighet for å lagre dimensjoner og priser på trelastdelen og velge mellom dem (for oss som handler ofte på samme sted)
Så kan jeg synes at jeg noen ganger har kontroll på den totale lengden jeg trenger, typ 54m. Da hadde det vært fint å kunne bare taste inn total lengden man trenger og lengdene som finnes på trelastdelen for å få ut antallet jeg trenger å kjøpe.
Morsomt at du liker det!
* Angi måleenhet er jo helt opplagt nå når du sier det.
* En form for håndtering av flere dimensjoner trenger vi absolutt. Tømme skjemaet og starte på nytt er en god begynnelse!
Overkursforslaget høres utmerket ut det også. Vi tar det inn i planleggingen!
Det siste forslaget er jeg ikke helt med på. Eller, det er en annen type beregning egentlig. At man angir at man trenger 54m og så hvilke lengder som finnes på trelastdelen og at man da får opp hvor mange planker som kreves for å få 54m. Ikke dumt i det hele tatt, men hva kaller vi den typen beregning?
Siste forslaget er jeg ikke helt med på. Eller, det er en annen type utregning da egentlig. At man angir at man trenger 54m og så hvilke lengder som finnes på trelastlageret og at man da får opp hvor mange bord som kreves for å få 54m. Ikke dumt i det hele tatt, men hva kaller vi den typen utregning?
Jo, den delen kanskje er overflødig når appen finnes. Jeg pleier ikke ha med meg alle målene til trelasten, men mer ha i hodet at jeg trenger omtrent 50m totalt, så prøver jeg å regne i hodet, legger til minst 2 bord i tilfelle jeg har regnet feil og kommer så hjem med for mye trelast . Så den funksjonen er nok ikke nødvendig når appen finnes
* Angi måleenhet er jo helt selvsagt nå når du sier det.
* Noen form for håndtering av flere dimensjoner trenger vi absolutt. Tømme skjemaet og begynne på nytt er en god start!
Overkusforslaget høres utmerket ut det også. Vi tar det inn i planleggingen!
Det siste forslaget er jeg ikke helt med på. Eller, det er en annen type beregning da egentlig. At man angir at man trenger 54m og så hvilke lengder som finnes på trelastlageret, og at man da får opp hvor mange planker som kreves for å få 54m. Ikke dumt i det hele tatt, men hva kaller vi den typen beregning?
Flott! Opplever litt nettproblemer. Den ser ut til å ikke ville oppdatere hvis jeg sletter gamle felt.
Hadde vært virkelig fint om den kunne blande størrelser.
F.eks. i dette tilfellet hadde det vært bedre å ta 8st 3000mm og 2st 3400mm?
Man skulle hatt en form for optimaliseringsalgoritme, min matte er litt rusten men burde kunne sette opp et problem i stil med
Y1 = a*x1 +b*x2 = 3000*x1+3400*x2 # Lengden på tilgjengelig planke * antall
Y2= A*y1+B*y2 = 3000*10 +3300*2 # Antall planker man trenger * lengde
og deretter beregne minimum av funksjonen Y1-Y2
Med vilkåret at Y1 >=Y2
og noen flere vilkår som sier typ at A<a for å bare godkjenne fulle lengder på treverket.
OBS dette er virkelig ikke gjennomtenkt eller knapt brukbart osv. Noen som kan optimalisering kan sikkert løse dette ganske enkelt.
Jo, den delen kanskje er overflødig når appen finnes. Jeg pleier ikke å ha med meg alle mål til trelastbutikken, men heller ha i hodet at jeg trenger typ 50m totalt, så prøver jeg å regne i hodet, legger til minst 2 bord i tilfelle jeg har regnet feil og kommer så hjem med for mye trevirke . Så den funksjonen er nok ikke nødvendig når appen finnes
Det høres omtrent ut som hvordan jeg regnet før vi begynte å jobbe med appen
Det er jo et stykke igjen før den helt kan erstatte manuell telling, men med all bra input her så er vi på god vei!
Ser litt potensial i spillberegningen bare.
Det beste her er jo å kjøpe 3stk 3600mm og 3stk 4200, men kalkulatoren kjører med samme mål til alt.
[bilde]
[bilde]
Spillberegningen har definitivt potensial og optimaliseringen likeså. Vi valgte å gjøre appen mer praktisk enn korrekt, derfor mikser den nå ikke forskjellige lengder. Det ble teknisk veldig komplisert, selv om det er mulig å gjøre, samt at sagbruket jeg oftest er på sjelden har mer enn 1 lengde på samme dimensjon.
Men det ligger på listen over ting å jobbe med!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.