Ska ta upp hål för imkanal i yttervägg med puts då en firma håller på och renoverar fasaden. Har hygglig koll på 30mm brandisolering, godkännande av sotare osv. Hur låter följande:
A. Köksfläkt med anslutning 150mm.
B. Kallrasspjäll i fläkten.
C. Övergång 150-160mm.
D. Ev. brandspjäll (ska kolla med sotare för just puts).
E. 160 mm spiro med 30mm brandisolering.
F. Ytterväggshuv med jalusi och insekts- och smådjursnät (typ denna: https://www.bauhaus.se/ventilatorka...m98p5W7O53a1oqOgcsGhwg7XH-DN4KbxoCExAQAvD_BwE)
Dock några funderingar.
- Dels att huven har anslutning 150mm, alltså samma som köksfläkten. Känns märkligt att sätta två övergångar till spiro på 160? Vad är alternativen? Det som kanske krånglar till det lite är att jag ännu inte har köksfläkten då köksrenoveringen ligger en bit fram i tiden. Anledningen att jag vill göra detta nu är enbart för att fasaden ändå ska renoveras, så att genomföringen i väggen/putsen blir bra.
- Dels funderar jag på hur anslutning i putsen ska se ut. Behöver plåtslagare sätta någon form av plåt med putskant och droppnäsa bakom huven? Murarna menar att de kan putsa in mot kanterna av huven och det inte är fel (gammalt hus). Logiken säger väl dock att det ska sitta någon form av skyddsplåt bakom för att fukt inte ska kunna leta sig in, samt motverka rinnmärken och liknande. Kanske nåt i stil med detta?
Vad säger ni?
Har selv en pusset fasade jeg vil trekke en avtrekkskanal gjennom. Dog har det blitt feil rekkefølge på tingene, da vi nettopp har pusset opp hele huset og først nå innser at vi må trekke avtrekkskanalen der
Det jeg har lest meg til er at det ikke kreves en plate rundt som på bildet, men bare et rør ut til et gitter. Det jeg ikke kan forstå er at røret skal være brannbeskyttelsesisolert (30 mm steinull), men skal den isolasjonen da gå hele veien ut til gitteret, dvs gjennom fasaden?
Har selv en pusset fasade jeg vil trekke ut en imkanal gjennom. Dog har det blitt feil rekkefølge på tingene, da vi nettopp har pusset opp hele huset og først nå innser at vi må trekke ut imkanalen der
Det jeg har lest meg til er at det ikke kreves en plate rundt som på bildet, men bare et rør ut til et gitter. Det jeg ikke kan forstå dog er at røret skal være brannsikret isolert (30 mm steinull), men skal den isoleringen da gå hele veien ut til gitteret, dvs gjennom fasaden?
Og som sagt hvordan tetter man?
Heisann! Nysgjerrig her, hvor langt har du kommet med dette? Jeg sitter i samme båt ^__^)
Heisann! Nysgjerrig her, hvor langt har du kommet med dette? Jeg sitter i samme båt ^__^)
Sorry! Helt gått glipp av det. Vi gjorde det slik at vi har tatt et pilothull/styrhull der kjøkkenvifta vil koble seg på når vi først skal lage kjøkkenet og flytte komfyren. For å forenkle litt i fremtiden mente blikkenslageren og mureren at dette ble den beste løsningen. Det blir å la blikkenslageren lage en liten hette som så settes i platen. Så en plate på ca 400x400 med pusskant og drypplist ble det så lenge.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.