Har akkurat fått fiber installert i huset og har nå tenkt å koble inn TV. For å gjøre dette trenger jeg å legge koaksialkabel fra fiberboksen til "første" TV-stikk, for deretter å spre TV-signal til øvrige TV-uttak.

Planen er å trekke kabel fra fiberboksen ned i krypkjelleren og deretter opp i nærheten av TV-uttaket og deretter koble inn. Dessverre kan jeg ikke bore meg direkte ned i kjelleren fra TV-uttaket fordi det går en solid betongbjelke i krypkjelleren. Min tanke er da å fjerne gulvlisten, bore ned i krypkjelleren og fiske opp kabelen. Så tenkte jeg å kutte nedre del av gipsplaten bak listen (blir ca. 1-1,5 m) og legge kabelen skjult under gipsplaten og bak gulvlisten. Deretter spore ut gipsplaten opp til TV-uttaket (10-15 cm), bore meg inn og koble til, sparkle og male.

Er dette en god løsning, eller finnes det andre måter å løse trekning til TV-uttaket på?

Forsøkt tegne :x mine tanker på et lånt bilde da det oftest sier mer enn...

Elektriske uttak på vegg med fargede linjer for planlagt kabellegging fra krypkjeller til tv-uttak via gipsvegg og under list.

hsd
Så enkelt er det ikke.
Du trenger en TV-boks til hver TV
kjør trådløst om det går eller nettverkskabel

Jo så enkelt er det og fungerer alldeles utmerket for naboene som allerede har koblet opp.

I Bynettet finnes vårt eget grunnpakke på 19 kanaler. Du trenger verken parabol eller antenne, TV-signalene kommer via jordbundne fiberkabler i lysets hastighet. Signalene sendes både digitalt og analogt og spres med fordel over din boligs eksisterende TV-sløyfe.

Men nå var det jo ikke det som var spørsmålet.

For å svare på spørsmålet, så ser jeg ingen feil med den trekkingen. Kanskje det er lurt å føre inn en slang fra uttaket ned i krypkjelleren om man vil komplettere med en nettverkskabel senere.

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Da kjører jeg på det!
Jo, har vurdert å ha et hull i hvert rom, men venter nok, så utrolig koselig å krype rundt der nede så jeg gjerne porsjonerer ut gangene :)
Og det trådløse fungerer så langt strålende!

Tenk på at skarpe svinger kan forringe koaksialkabelens bølgeimpedans. Det finnes de som anbefaler at bøyradiusen ikke skal være mindre enn den man har i en CD-plate.

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Toppen!
Gjennom gulvet går jeg skrått opp og til tv-kontakten tenkte jeg skjære mer enn hva jeg har tegnet på bildet!
Tv-kontakten sitter bak tv-benken så det synes ikke om det blir litt dårlig sparklet/malt der.

Litt tilbakemelding.

Kabel trukket og alt koblet til og fungerer perfekt! Slapp å sage ut gipsen i veggen opp til TV-uttaket, klarte å fiske opp kabelen gjennom det borede hullet i boksen bak gipsen i stedet, så jeg slapp å sparkle også!

Spurte også kona om vi ikke skulle ha en ny TV nå når alt annet hadde blitt så bra, hun svarte ja, så en time senere var den nye TV-en kjøpt, hengt opp og installert, må jobbe raskt så hun ikke ombestemmer seg. Dog ligger det vel sannsynligvis noe annet bak, kommer vel en enorm regning på sko eller noe snart?

• Liker
hsd og 1 annen
  • Laddar…
Hei Lex.
Hvordan gjorde du koblingen?
Svigermor har fått inn fiber og har boksen 50cm fra et av de eksisterende tv-uttakene i veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.