Tenkte legge røret vinklet over, svinge 45 grader og så krysse bjelken og deretter opp, men spørsmålet er mer om det bærer tilstrekkelig hvis jeg borer skrått over? Skal legge klinker over etterpå så det må bli stabilt 
Mener du at du vil bore diagonalt i bjelken? Det synes jeg er unødvendig om du virkelig ikke må. For øvrig så er jo mlkjlrhr på rett spor. Midt i bjelken og så nær et opplag som mulig gir minst påvirkning.
Om du borer 80 mm hull i midten så svekkes bjelken med ~16%. Om hullet er rundt eller ovalt (skrått) spiller ingen rolle. Fra et styrkesynspunkt er et ovalt hull bedre (mindre spenningskonsentrasjoner).
For å "bote" svekkelsen kan du lime 4 lister på sidene / over / under. H=45 mm B= 20 mm gjør at styrken i rundt hullet blir ca 20 % høyere enn opprinnelig. Da kan du lage hullet ditt som du vil mellom disse listene.
For å "bote" svekkelsen kan du lime 4 lister på sidene / over / under. H=45 mm B= 20 mm gjør at styrken i rundt hullet blir ca 20 % høyere enn opprinnelig. Da kan du lage hullet ditt som du vil mellom disse listene.
Takk for deres svar,
Om jeg går gjennom er jeg nå inne på å ta 2 stk 45gr bøyinger og gå rett gjennom bjelken deretter 2 stk 45gr oppover.
Om dere ser bildet så er det murt fra kjelleren (kalles de hjertevegg?) omtrent i venstre nederkant på bildet (der prisolen går) som bjelken er skjøtt og hviler på og avløpet skal opp der det står "disk" hvis det gjør noen forskjell på bære evne?
Pno ditt alternativ er ikke dumt heller.
Om jeg går gjennom er jeg nå inne på å ta 2 stk 45gr bøyinger og gå rett gjennom bjelken deretter 2 stk 45gr oppover.
Om dere ser bildet så er det murt fra kjelleren (kalles de hjertevegg?) omtrent i venstre nederkant på bildet (der prisolen går) som bjelken er skjøtt og hviler på og avløpet skal opp der det står "disk" hvis det gjør noen forskjell på bære evne?
Pno ditt alternativ er ikke dumt heller.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Hadde noe lignende problem for en tid siden, det var dog 110 rør og tynnere bjelke. Jeg bestilte et flatjern ca 170mm høyt og ca 800mm langt som og med hull på 120mm samt en rekke hull for skruer.
Skruvlimmede dit dette og sagde opp hullet.
Skruvlimmede dit dette og sagde opp hullet.
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Forsterket mine 3 stk 220x45 med 22mm plywood på hver side-
Klikk her for å svare