Jeg har et uthus på 8x5 meter hvor jeg vil legge inn et gulv. Gjerne et tregulv, men jeg er usikker på om det er egnet, og i så fall hvordan. Bygningen har betongfundament rundt og deretter leca blokkvegger og et tak av plater. Gulvet er hardpakket jord. Det er litt fukt i bakken i den ene kanten av bygningen når det har regnet, ettersom bygningen ligger i en helling. Gulvet inne i bygningen er flatt.

Jeg vurderer å gjøre om dette til et hobby snekkerverksted og isolere opp vegger og tak slik at man kan holde 8-10 grader med en luft-til-luft varmepumpe når det ikke brukes, og 15+ når man er der. Det mest naturlige er sannsynligvis å legge inn betonggulv, men jeg vil ikke ha betonggulv da jeg ønsker en mer koselig 'snekkerbod'-følelse i bygningen. Bygningen er allerede dekket med panel utvendig, og jeg planlegger å ha noen form for trevegger innvendig også (råspont eller kryssfiner). Jeg er OK med å ha et uisolert gulv siden jeg stort sett vil ha vedlikeholdsvarme i det i Sør-Norge.

Mitt spørsmål er om det er mulig å legge inn en slags ramme i trykkimpregnert treverk direkte på jorden og deretter grove planker oppå det? Eller blir det for tett og vil mugne fra markfuktighet? Kanskje det kan løses med ventilasjon? Hvordan skal jeg tenke?

Grus, plast, isolasjon, bjelkelag skruer du i veggene med balsko og kiler fast under. Deretter gulvspon og spontet gulv (finnes sikkert second hand). Lykke til.

• Liker
danriols
  • Laddar…
Fadai
Skal du ikke isolere gulvet holder det jo med grus og plast. Så legger du bjelker oppå og legger gulvplanker på. Evt kan du jo grave bort litt av jorden så bygger du ikke mye på høyden.

• Liker
danriols
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.