Tenker å legge gulv i kjelleren som har uisolert plate. Ønsker en varm følelse, men på grunn av takhøyde og usikkerhet rundt teknikken så valgte jeg bort platon + parkett.
Nå vurderer jeg å legge fliser med treimitasjon, direkte på platen. Ikke så varmt å gå på, men for øyet en varm ikke-kjeller følelse.
Finner imidlertid bare denne typen fliser i keramikk, typ granittkeramikk.
Jeg har lest at granittkeramikk ikke puster like bra som vanlige fliser laget av f.eks. steinknust. Dessuten legges det med flytfix og er derfor mindre tilgivende mot ujevnheter i underlaget, noe jeg dessverre har.
Er det noen som vet om det lages fliser med treimitasjon, av materiale som steinknust etc.?
Eller har jeg kanskje feil info ang. granittkeramikken?
Nå vurderer jeg å legge fliser med treimitasjon, direkte på platen. Ikke så varmt å gå på, men for øyet en varm ikke-kjeller følelse.
Finner imidlertid bare denne typen fliser i keramikk, typ granittkeramikk.
Jeg har lest at granittkeramikk ikke puster like bra som vanlige fliser laget av f.eks. steinknust. Dessuten legges det med flytfix og er derfor mindre tilgivende mot ujevnheter i underlaget, noe jeg dessverre har.
Er det noen som vet om det lages fliser med treimitasjon, av materiale som steinknust etc.?
Eller har jeg kanskje feil info ang. granittkeramikken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.133 innlegg
Har du sjekket Bygghemmas filter der du kan velge "Ej frostsäker"?
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/traklinker/?pf_frostsecure=False
Det er bra å velge mindre fliser og tykke fuger på uisolert plate.
Jeg tror at alle klinkers (og fliser) er keramikk og lages av leirmateriale.
https://www.svenskakakel.se/kunskap/klinker
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/traklinker/?pf_frostsecure=False
Det er bra å velge mindre fliser og tykke fuger på uisolert plate.
Jeg tror at alle klinkers (og fliser) er keramikk og lages av leirmateriale.
https://www.svenskakakel.se/kunskap/klinker
Takk for svaret!
Jeg ble nå litt forvirret
Er det sånn at vanlig klinker = keramikk, mens granittkeramikk er en annen sak?
Akkurat granittkeramikken er den jeg har hørt trenger å ha ekstra plant underlag.
Forstår jeg rett at ved å velge "ikke frostsikker" så velger jeg bort granittkeramikken?
Jeg ble nå litt forvirret
Er det sånn at vanlig klinker = keramikk, mens granittkeramikk er en annen sak?
Akkurat granittkeramikken er den jeg har hørt trenger å ha ekstra plant underlag.
Forstår jeg rett at ved å velge "ikke frostsikker" så velger jeg bort granittkeramikken?
Granitkeramikk eller porselensfliser som er et mer korrekt navn men ikke så vanlig er hardere / tettere i godset
Tenk en kaffekopp og et uglassert leirkrus det er forskjellen.
Om det har noen betydning for gulvet lar jeg være usagt, men synes det virker langsøkt... ja granitkeramikk er tettere men lurer på om det går noen mengder damp gjennom fliser...?
Flytfix brukes ved større fliser enn ca 20x20cm uansett flis, gulvet bør være plant og jevnt ellers kommer du rett i problemer
Skal du sparkle gulvet så bruk utendørsprodukter
Tenk en kaffekopp og et uglassert leirkrus det er forskjellen.
Om det har noen betydning for gulvet lar jeg være usagt, men synes det virker langsøkt... ja granitkeramikk er tettere men lurer på om det går noen mengder damp gjennom fliser...?
Flytfix brukes ved større fliser enn ca 20x20cm uansett flis, gulvet bør være plant og jevnt ellers kommer du rett i problemer
Skal du sparkle gulvet så bruk utendørsprodukter
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.133 innlegg
I og med at granittkeramikk er tettere som Nino skriver, tar den opp mindre fukt og kan derfor brukes utendørs uten å gå i stykker når det blir minusgrader. Den er ofte skåret etter brenning, noe som gjør at platene blir mer likestore og kan legges med smalere fug, noe som er uegnet på uisolert betongplate.
Klikk her for å svare