5.289 lest ·
11 svar
5k lest
11 svar
Trefiberisolasjon uten dampsperre/-barrière
Hei!
Har etterisolert en tømmerhytte med 90mm trefiberisolasjon. En del av en vegg besto av planker på grunn av en tidligere åpning. Har rammet om der for å kunne isolere, så her blir isolasjonen 260 mm tykk.
Har blitt frarådet dampbrems/-sperre på selve tømmerstokken, men hvordan gjør jeg med akkurat dette stedet? Sette opp en dampbrems bare der eller la det være?
må legge til at det er en fritidsbolig oppvarmet til 12C når vi ikke er der.
mvh
Har etterisolert en tømmerhytte med 90mm trefiberisolasjon. En del av en vegg besto av planker på grunn av en tidligere åpning. Har rammet om der for å kunne isolere, så her blir isolasjonen 260 mm tykk.
Har blitt frarådet dampbrems/-sperre på selve tømmerstokken, men hvordan gjør jeg med akkurat dette stedet? Sette opp en dampbrems bare der eller la det være?
må legge til at det er en fritidsbolig oppvarmet til 12C når vi ikke er der.
mvh
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 136 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.136 innlegg
Det er vindtett utenfra. Hadde også en tanke på å sette bremse overalt men rådet jeg har fått er at hvis det er vanskelig å få bremsen helt tett så kan den kvitte, hvorpå jeg fikk ytterligere et råd om å sette bremse bare på det fullisolerte området. Rådene kommer fra bygningsingeniører skal det sies. Men jeg får det ikke til å henge sammen, det høres motsetningsfylt ut i mine ører.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 861 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.861 innlegg
Jeg hadde tømrer på besøk for en måned siden hos oss som foreslo dampbrems hvis vi skulle ha isolasjon.
Vi har imidlertid et lag av fasadetegl og puss på huset vårt, så vi kan kun isolere innvendig.
Jeg forstår ikke helt tanken med å hoppe over den helt bare fordi den blir utett noen steder. Tanken er jo å begrense mengden luft som kan slippe ut, for ikke å lekke varm luft (redusere oppvarmingen) samt begrense fukt (som kan skade stenderverket).
Den skal jo kunne puste én vei slik at fukten kan gå inn mot bodelen igjen. Å ikke stenge inne fukt som eventuelt kommer gjennom i utettheter, er jo fordelen med brems sammenlignet med sperre. Så hva er risikoen med å sette det overalt mener de?
Hvis tanken er å isolere og redusere oppvarmingen, så burde jo bremsen hjelpe til en hel del.
Jeg er også interessert i dette siden vi eventuelt skal isolere også.
Vi har imidlertid et lag av fasadetegl og puss på huset vårt, så vi kan kun isolere innvendig.
Jeg forstår ikke helt tanken med å hoppe over den helt bare fordi den blir utett noen steder. Tanken er jo å begrense mengden luft som kan slippe ut, for ikke å lekke varm luft (redusere oppvarmingen) samt begrense fukt (som kan skade stenderverket).
Den skal jo kunne puste én vei slik at fukten kan gå inn mot bodelen igjen. Å ikke stenge inne fukt som eventuelt kommer gjennom i utettheter, er jo fordelen med brems sammenlignet med sperre. Så hva er risikoen med å sette det overalt mener de?
Hvis tanken er å isolere og redusere oppvarmingen, så burde jo bremsen hjelpe til en hel del.
Jeg er også interessert i dette siden vi eventuelt skal isolere også.
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 692 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.692 innlegg
Du bør iallfall sette dampbrems på det området med 260mm isolasjon. For det resterende trenger du ikke å sette dampbrems, men det gjør ingen skade å sette når du har til hensikt å ha det oppvarmet året rundt. Den eneste skaden er i lommeboken 
Er helt med deg i dine tankeprosesser. Fått rådene i all hast så noen lengre utgreiinger har det ikke vært. Men om jeg tolket den ene riktig så ville tømmerstrukturen bli kaldere av å ha dampsperre=riskfaktor. Konsekvensen av å ikke ha dampsperre overalt kanskje er at den fuktige luften kanskje blir mer konsentrert til visse steder? Hva vet jeg.. Ringte til Hunton og rådførte meg og de syntes også at jeg uten problemer kunne dekke alt (de har vel riktignok interesse av å selgeU Utsliten och utdömd skrev:Jeg hadde tømrer på besøk for en måned siden hos oss som foreslo dampsperre hvis vi skulle ha isolasjon.
Vi har imidlertid et lag fasadestein og puss på vårt hus så vi kan kun isolere innvendig.
Jeg forstår ikke helt tanken med å droppe den helt bare fordi den blir utett noen steder. Tanken er jo å begrense mengden luft som kan lekke ut, for å ikke lekke varm luft (redusere oppvarmingen) samt begrense fuktighet (som kan skade stenderverket). Den skal jo kunne puste i én retning slik at fuktigheten kan gå inn mot boligdelen igjen. Å ikke stenge inne fukt som eventuelt kommer gjennom i utettheter er jo fordelen med sperren fremfor barriere. Så hva er risikoen med å sette det overalt mener de? Hvis tanken er å isolere og redusere oppvarmingen så burde jo sperren hjelpe til en god del.
Jeg er også interessert i dette fordi vi kanskje også skal isolere.
Takk for rådene! Høres klokt ut selv om lommeboken tar skadesurris skrev:
Klikk her for å svare