Hei!

Vi har nettopp begynt å renovere den nyervervede villaen fra sent 1800-/tidlig 1900-tallet og møter som forventet på noen ting vi kanskje ikke jubler så mye over. Huset ble renovert og bygget ut på 40-tallet, og i flere rom er det en type platevegger. Jeg antok at det var treetex, men når jeg leser om det, er den generelle oppfatningen at treetex er veldig porøs, noe våre plater ikke er. (Klart, man ville kanskje ikke hengt opp en flatskjerm på platen, men man trykker definitivt ikke tommelen gjennom.)

Noen som har noen tips om hva dette kan være?

Flassende, delvis skadet panelvegg over en radiator, viser tekstur og slitasje på overflaten.

Brun, grov overflate av en veggplate med spikerhull, delvis dekket av hvitt materiale, antatt å være underlag for gulv i et gammelt hus.

Gammel reklame for Treetex veggplater, med tekst om forskjellige typer isolering og et bilde av et hus. Teksten er svensk og viser ulike platealternativer.
Denne avisannonsen er passende nok limt fast på undergulvet i samme rom som bildene er tatt :p Sånn går det når man bor på treetexens gyldne fødested!

Nysgjerrig jeg også, følger med på om du får noen svar :)

Det kanskje er hard treetex? Eller herdet treetex? ;)

Interessant for øvrig. Jeg har alltid sett det bli kalt tretex, og trodde at du stavet feil.

PatrikJo skrev:
Det kanskje er hard treetex? Eller herdet treetex? ;)

Interessant for øvrig. Jeg har alltid sett det nevnes som tretex, og trodde at du stavet feil.
Ja, tanken om at det skulle være hard eller herdet treetex har merkelig nok slått meg også :D

Men det virker som "alle" er så utrolig enige om hvor porøs treetexen skal være, derav nysgjerrigheten. Den harde og herdete var kanskje bare storselger her rundt fabrikken.

Helt klart tretex!

Du kan trykke inn neglen i den og den er perfekt for å sette tegnestift i.

Dsl skrev:
Helt klart tretex!

Du kan trykke inn neglen i den og den er passe for å sette inn tegnestifter.
Det blir et er nja på det ;) Man kan ikke trykke inn neglen i platen, og vil man ha inn en spiker eller en tegnestift får man nok hente hammeren. Det er kanskje rett og slett den harde sorten :D

Mikael_L
"Vanlig" treetex er ca en cm tykk, og man trykker inn en stift veldig lett.
Treetex er faktisk riktig utmerket til å lage oppslagstavler av, som man vil sette nåler og stifter i.

Så er det masonitt i forskjellige former i den andre enden av skalaen, riktig hardt presset.
(Ja, egentlig er vel HDF fulgt av MDF den hardest pressede trefiberplaten).

Men det har sikkert blitt eksperimentert med diverse ulike byggeplater som har vært presset i alle mulige hardheter mellom treetex og masonitt - gjetter jeg.

Hvilket fantastisk tidsdokument, lagre det bildet av annonsen!
Nå forstår jeg hvordan de tenkte. I mitt hus som opprinnelig er bygget i 1939 har jeg funnet både porøs "oppslagstavle-treetex" da, (i loftsbjelkelaget for samtidig tetning og isolasjon under kutterflisen, dels "hard treetex" som er nesten akkurat som en 13mm masonite-plate. Den var tydeligvis populær rundt 1965 når alle innvendige veggflater fikk nye tapeter mm.
Treetex var rett og slett den første glatte bygningsplaten + en del andre "finesser" som "tynnisolering"..mm...
En morsom anekdote er at jeg når jeg var liten (på 70-tallet), gikk til en byggevarehandel og ville ha en plate treetex, for det hadde jeg lest i en gammel bok om modelljernbaner, at man kunne ha for å bygge fjell og lignende, lett å bryte i "naturlige" konturer, male på og så...Da hadde de ikke anelse om hva jeg snakket om og foreslo gipsplate...

Fant denne artikkelen om Treetex i Modo:
https://www.holmen.com/globalassets...-years/mo-och-domsjo-ab---1700-talet-1988.pdf
Produserades tydeligvis Treetex mellom -29 og -69

Sist redigert:
Takk så mye for alle svar, bygge hus er nok det vennligste forumet jeg noensinne har sett! Selv om det ikke er et viktig spørsmål er det kjempegøy at folk engasjerer seg :)

Karlmb: Kul tidslinje du fant. Jeg kan legge til at den gamle treetex-fabrikken ble revet i -06 eller -07 for å gjøre plass til et nytt kraftvarmeverk, som usnuten ungdom smøg man gjerne rundt i den nedlagte fabrikken og spanet under lyse sommernetter :o

Prosjektet med å modellere et landskap av en gipssplate hørtes mye vanskeligere ut enn av en porøs fiberplate...

• Liker
Wooe
  • Laddar…
Haha, begynner nok å bli gammel... :thumbup:

Vanlig Treetex altså 12-13 mm tykke

• Liker
Sun Zachrisson
  • Laddar…
treetex er jo bare et varemerke. Myke/porøse trefiberplater er vel handelsnavnet på dem, men siden de ikke brukes på samme måte nå for tiden, er jo utvalget begrenset. Vanlig dog nedover Europa og i Polen hvor de fleste platene produseres i dag. Finnes i en mengde ulike densiteter, dvs. "hardheter".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.