K
Er i ferd med å gipse taket. Vurderer om man ikke kunne sette et lag porøs board før gipsen på spredt panel for å på den måten redusere lydoverføringen.

Tanken er da at den porøse boarden skal virke lydabsorberende og fjærende for at trinnlydene skal høres mindre.

Hva tror dere?

Jeg har gjennom å lese andre tråder lært at doble gipsplater ikke reduserer trinnlyd i noen større grad. Selvfølgelig vil bjelkelaget lydisoleres mellom bjelkene som sitter på cc30.

L
Gjør verken til eller fra, isolering demper i bjelkelaget, men en del kommer via bjelkene,
vanskelig å få bort all lyd

K
Alt lyd vil jo selvsagt ikke forsvinne.. Det heter jo imidlertid at en fjærende opphengning av undertaket er det eneste som hjelper mot trinnlyd.

Å kjøpe fjærende metallstendere er imidlertid ikke aktuelt. Mener dere at økt tyngde gjennom dobbeltgips allikevel ville være å foretrekke?

K Kallebo skrev:
Det heter jo at en fjærende opphenging av himlingen er det eneste som hjelper mot trinnlyd.
Dette stemmer med hva jeg har lært.
I en av mine gamle håndbøker finner jeg følgende beskrivelse av en metode for å forbedre trinnlydsisoleringen i en eksisterende trebjelkelag: Sett først en tynn isolasjonsmatte på bjelkelagets underside og monter deretter gipsplater på nye lekter som festes gjennom matten. Altså isolasjonsmatte i stedet for porøs board.

L
Hvorfor skal du ha dobbeltgips, har ikke sett noe slikt i husene som jeg har vært, er ikke det litt overkurs, angående skjøter så ligger de på strølekten og går ikke fra hverandre, unntatt på kortsiden,
passende da å bygge inn mellom strølekten så det blir stumt også der

K
Nå har jeg jo allerede satt lekter, men tenker at jeg fester opp remser av boarden på lektene gjennom hvilke jeg skrur gipsen med 40mm skruer..

Hadde jeg tenkt på det noen uke tidligere hadde det vært greit å sette boarden først

K Kallebo skrev:
Nå har jeg jo allerede satt lekter, men tenker at jeg fester opp remser av boarden på lektene gjennom hvilke jeg skrur gipsen med 40mm skruer.
Må absolutt være bedre enn å skru gipsen direkte!

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
K
L Liteavvarje skrev:
Hvorfor skal du ha dobbeltgips, har ikke sett noe slikt i husene som jeg har vært, er ikke det litt overkurs, angående skjøter så ligger de på lektene og går ikke fra hverandre, bortsett fra på kortsiden, passende da å bygge inn mellom lektene så det blir stivt også der
Vi har høyt under taket og tenker at noen cm ikke spiller noen rolle. Med doble plater kan vi forskyve skjøtene slik at vi ikke trenger å tenke på å få disse ekstra stive.

Dessuten øker brannmotstanden, noe som føles bra med tanke på en ukjent fremtid...

K
Hva ser dere for ulemper med doble gipsplater bortsett fra vekt, kostnad og den mindre takhøyden?

K Kallebo skrev:
Hva ser dere for ulemper med dobbelt gipsplater bortsett fra vekt, kostnad og den mindre takhøyden?
Ingen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.