Skal snekre sammen en ramme med tak over nedgang til grunnen utendørs. Ikke noe avansert, men skal tåle fuktigheten ute og dessuten nært bakken (står på lecablokk). Hvilket treverk er best for det?

Jeg vil vel ha impregnert (terrassebord?) men risikerer det ikke å svulme slik at ting forskyves og blir feil?

Tenkte å legge takpapp oppå.

Impregneringen påvirker ikke treets egenskaper. Men det burde ikke være nødvendig i ditt tilfelle.

Mja, det avhenger litt av det.
Skal du ha det umalt så kan du bruke trykkimpregnerte bjelker.
Hvor skulle du sette terrassebordet dog?
Under takpappen føles det nok bedre med vanlig rupanel, det er jo uansett dekket.
Mot lecablokk er det alltid best å ha svillpapp.

Eller er det en veldig lav ramme (et par cm) som skal ligge som et lokk et sted?

• Liker
matsro
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mja, det kommer an på.
Skal du ha det umalt så kan du bruke trykkimpregnerte lekter.
Hvor skulle du sette terrassebordet dog?
Under takpappen føles det nok bedre med vanlig rupanel, det er jo uansett dekket
Mot lettklinkerblokker er det alltid best å ha grunnmurspapp.

Eller er det en veldig lav ramme (et par cm) som skal ligge som et lokk et eller annet sted?
Ja, lav ramme med lokk. Har tatt opp et hull inn i krypkjelleren fra siden utenfra, i stor grad under bakkenivå. Så først går man ned i en "grop", murt med lettklinkerblokker og så kan man gå inn i grunnen. Det jeg skal bygge er en ramme med et lokk oppå denne gropen. Siden det er en liten hage vil jeg ha den så lav som mulig og at man kan gå på den. Det handler om 10-20 cm over bakken så blir fuktig.

Grunnmurspapp bra råd.

D Daniel 109 skrev:
Impregneringen påvirker ikke treets egenskaper. Men det burde ikke være nødvendig i ditt tilfelle.
Terrassebordene på trelastlageret er fortsatt så fuktige at man kan kjenne det. Har hørt at det kan krympe og trekke når det tørker. Men kanskje ikke noe stort problem i så liten konstruksjon som her.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Fryktet du ikke at det ville svelle nettopp.
Ja, det stemmer at den ofte er fuktig når man kjøper den. Men så er det i praksis ingen forskjell.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Kjøp trykkimpregnert som du tenker så ordner det seg :)
Kommer ikke til å svelle kan jeg love men det kommer til å trekke seg litt sammen. Tenk en terrasse der sprekkene blir litt større etter en stund enn da man satte det.
Men det er ikke enormt, det kommer til å gå bra :)

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fryktet du ikke at det skulle svulme nylig.
Ja det stemmer at den ofte er fuktig når man kjøper den. Men så er det i praksis ingen forskjell.
Mente vel i første omgang krympe. Men men, høres ikke så relevant ut da. Bra.

M matsro skrev:
Mente vel i første hånd krympe. Men men, høres ikke så relevant ut da. Bra.
Med så liten åpning oppå en grop, som kan bli fuktig, blir det nok bra med trykkimpregnert.

• Liker
matsro
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.