Hei!
Jeg har kjøpt et fint gammelt hus fra slutten av 50-tallet. Det er ikke renovert siden 90-tallet, så det trenger å fikses for 2030 and beyond. Det skal bli et veldig morsomt prosjekt.
Huset har kjeller, med inngang både ute og inne. Det var bare sånn at huset jeg ville ha tilfeldigvis hadde kjeller under seg. Jeg har aldri hatt kjeller, og personlig ser jeg ikke at jeg kommer til å bruke den til noe annet enn litt lagring og å vaske (har dog vurdert å flytte opp vaskerommet, men det er for en annen tråd).

Jeg vurderer å sette igjen den innvendige trappen sånn at det kan bli en liten hall og flytte soveromsdørene slik at de får inngang derfra i stedet, samt lage en walk-in closet i enden av den.

De praktiske spørsmålene:
Gulvet mellom boetasje og kjelleren er 30 cm betong. Jeg tenker meg at man fester spikerslag i betongen langs langsidene (ca. 4 m) og deretter så mange gulvregler som kreves på tvers langs hele lengden. Deretter på med plate og gulv. Isolering nedenfra. Er det så dere ville ha gjort jobben, eller har jeg gått glipp av noe?
Finnes det noen grunn relatert til f.eks. luftcirkulasjon eller annet som gjør dette til en dum idé?

Brukerspørsmålet, siden kjeller er en åpenbar blind flekk hos meg:
Kommer eventuelle fremtidige interessenter på huset til å forskrekke seg over at det bare er inngang utenfra og derfor avvise huset på grunn av dette?

Hadde vært supertakknemlig for innspill!

/P.

Ps. Om noen lurer på "hvorfor i all verden?" så er mine to største grunner disse: 1) Soveromsdørene går rett ut i gangen, bare noen meter fra både kjøkkenet og ytterdøren. Jeg har bare hatt det sånn i en av mine tidligere leiligheter. I småhus føles det på en eller annen måte nakent at de ligger så nær ytterdøren (og gjør det for enkelt for en psycho å finne rett inn i soverommet 😜). Ved å flytte soveromsdørene ville rommene fått en litt mer privat følelse samt nødvendig lagringsplass. 2) Jeg kan like gjerne bruke inngangen utenfra, da det meste som hører hjemme i en kjeller etter min mening brukes utendørs.

Gir det samme rådet vi pleier å gi til alle som har kjøpt nytt. Bo deg inn i minst ett år før du gjør drastiske endringer. Man kan som regel alltid finne enklere små fiks som gir mye likevel. Spar de store inngrepene til du virkelig vet hva du vil prioritere.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
Setter du igjen den innvendige trappen kommer du til å banne over det i fremtiden.

• Liker
  • Haha
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Det er nok ikke så vanskelig å løse, og du er vel inne på riktig løsning. Noen fremtidige kjøpere ville se det som positivt med en hall/garderobe i stedet for trapp, og andre, som jeg, vil gjerne kunne nå kjelleren innenfra.

Mitt råd er å bo der en stund og la nåværende planløsning sette seg. Du kan jo slippe at psykskallar glor inn i soverommet ved å lukke døra. Du vil en eller annen snøfull og kald dag i vinter banne over at du ikke kan hente hva det nå er i kjelleren fordi trappen er borte.

Om det likevel må fikses en masse i huset, kanskje du kan ta andre ting først. Om ikke annet er det kanskje bra med en tilgjengelig kjeller under renoveringen.

• Liker
Nya husägaren
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Setter du igjen den innvendige trappen kommer du til å banne over det i fremtiden.
Hva er hovedårsaken til det da tror du? Jeg glemte å nevne at huset ligger sør for Malmö, så det er i hvert fall usannsynlig at snørelaterte problemer ville være årsaken til mine bannord ;)

N Nya husägaren skrev:
Hva er den fremste grunnen til det da tror du? Glemte å nevne at huset ligger sør for Malmö, så det er iallfall usannsynlig at snørelaterte problemer skulle være årsaken til mine forbannelser ;)
Det finnes jo annen nedbør enn snø. Men uansett om du ser bort fra vær og vind så er det veldig praktisk å kunne gå ned i kjelleren uten først å måtte ta på seg sko og låse opp kjellerdøren. Som allerede sagt tidligere, bo deg inn i huset først før en slik handling. Jeg ville aldri fjernet den indre trappen, men jeg løper ned i kjelleren flere ganger om dagen 😋

• Liker
Nya husägaren og 3 andre
  • Laddar…
Jeg har hus med kjeller med bare utvendig kjellertrapp. Og jeg hater dette. Min kjeller er uvurderlig med plass for ekstra fryser, øllager, verksted, og annen lagring. Det er et slit å hver gang måtte ta på seg utesko, ytterklær etter sesong.
Jeg elsker min kjeller og kunne aldri tenke meg et hus uten. Har faktisk flere ganger tenkt å bygge innvendig kjellertrapp.

• Liker
  • Elsker
Nya husägaren og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.