Har flyttet fra trehus til leilighet bygget på 60-tallet. Alt er betong, og det er litt nytt for meg.

I forbindelse med renovering må alle listene byttes, dvs. mest gulvlister og gerikter. Listene festes kun i betong, og geriktene i betong i den ene kanten og en dørkarm i den andre kanten.

Jeg er ganske kresen når det gjelder listverk. Vil ikke ha noen synlige spikerhull osv., men vil sparkle og male over hvis det spikres eller skrus.

1) Hvilken monteringsmetode er å foretrekke?
2) Kan man (skal man unngå å) lime? I så fall hvilket lim (PL400, MS-polymer, montasjelim...)?

Har tenkt å senke taket i gangen og sette gips for å kunne få opp el, f.eks. for spotter. Jeg tenker å sette trestender 45x45 i (betong-)taket, deretter kle det med 28x70 og så gips.
3) Det er slitsomt å bore og skru i tak. Forslag til arbeidsmetode? F.eks.
a) sage til stenderne
b) forbore med trebor i stenderne
c) holde stenderen mot taket og bore med betongbor i det forborrede hullet slik at du får en anvisning i taket der du skal bore for pluggen
d) holde stenderen helt stille så den ikke flyttes og bore for anvisning for neste hull (dette virker slitsomt)
e) bore og plugge og håpe at pluggen havner helt riktig
f) skru fast stenderne
Eller finnes det enklere måter? Hvilken dimensjon trenger jeg på hullet/pluggen tror dere?

Nye dørkarmer skal settes i døråpningene som består av betong. I noen åpninger finnes det litt tre innsatt i betongen som virker litt fristende å feste karmene i.
4) Hva er det for tre?
5) Kan man feste døren i det treet, eller anbefales det å bore, plugge og dra kamskruv inn i pluggen?

Kan bistå med fotografier hvis det trengs.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.