Har etter mye om og men funnet et trapperekkverk som vi føler passer vårt hus.
Vi fant et på Hornbach fra nordingrå trä. Et innendørsrekkverk.
Nå til alle spørsmålene som jeg håper å få svar på av dere kunnskapsrike!
Jeg skrur sammen spilene med listen i håndløperen. Det finnes en list som jeg setter spilene i, se bilde. Så tenkte jeg å lime på håndløperen. Hvilken type skrue skal jeg bruke? Treskrue forstår jeg, men hvilken dimensjon? Spilene er 40*40 mm
Til søylene? Vet at det finnes en skrue som man skrur ned i gulvets bjelkelag som jeg deretter kan feste søylen i. Hva heter den typen skrue?
Hvordan fester jeg så rekkverksdelen med nederlisten i gulvet på den peneste måten? Vil jo ikke skru ovenfra uten å skjule dem??!!!
Selve håndløperen? Hvordan ville dere festet den i søylen og veggen på best mulig måte?
Jeg vet, mange rare spørsmål, men man vil jo ha det fint og riktig!
Jeg brukte kjeppeskruv som tommib linker til. Kjøpte Lundbergs variant. Husk når du planlegger at det trengs plass for å skru hele stolpen.
Overligger var fra Nordingrå og tror det var akkurat den samme som du har kjøpt. Har også lignende spiler. Skrudde først listen ovenfra ned i spilene. Forsenket treskrue med diameter 4 mm og lengde litt over det dobbelt av hva listen er, vil jeg foreslå. Så vanlig trelim når håndrekka ble lagt på ovenfra.
Brukte en høvlet planke som bunnstykke. Skrudde først en list i kortenden på spilene omtrent som der oppe. Plasserte pakken på bunnstykket og skrudde ned gjennom listen. Så la vi klosser av en profilert list mellom hver spile. Til slutt en list, billedlist tror jeg det var, som ble skrudd i bunnstykket langs med spiler og klosser. Klosser og list satte vi også ved håndrekka for å få det litt mer bearbeidet. Da kunne vi også skråskru håndrekka i stolpen med ganske grov skrue som deretter ble skjult av listen.
Fantastisk fint rekkverk. Jo, vi kjører alt fra Nordingrå trä. Dog det ferdigmalte. Takk for informasjonen. Vi bruker deres underliggende. Jeg tenkte å forbore nedenfra og deretter dra spilen med 5mm 80mm delgjenge skrue for å feste spilene. Deretter, som du sa, på med listen, skru med 30mm. For så å lime overliggeren.
Så at Lundbergs har en skrue med et flatjern som jeg fester overliggeren i stolpe og vegg med.
Jeg brukte stangskrue som tommib lenker til. Kjøpte Lundbergs variant. Husk når du planlegger at det trengs plass for å skru hele stolpen.
Overligger var fra Nordingrå og tror det var akkurat samme som du kjøpte. Har også lignende spiler. Skrudde først listen ovenfra ned i spilene. Forsenket treskrue med diameter 4 mm og lengde litt over dobbelt så mye som listen er, vil jeg foreslå. Deretter vanlig trelim når håndløperen ble lagt på ovenfra.
Brukte en høvlet planke som bunnstykke. Skrudde først en list i kortsiden på spilene omtrent som der oppe. Satte pakken på bunnstykket og skrudde ned gjennom listen. Så la vi klosser av en profilert list mellom hver spile. Til slutt en list, bunnlist tror jeg det var, som ble skrudd i bunnstykket langs med spiler og klosser. Klosser og list satte vi også ved håndløperen for å få det litt mer forseggjort. Da kunne vi også skråskru håndløperen i stolpen med ganske grov skrue som deretter ble skjult av listen.
Litt ferske bilder som kanskje kan inspirere:
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Et innlegg med noen bilder fra vårt rekkverksprosjekt:
[lenke]
Pent rekkverk. Hva gjør du med gulvet? Går det inn under rekkverket eller stopper det under en av listene?