Hei

Jeg har en "standard" gulnet furutrapp som jeg vil gjøre noe med. Hadde planer om å slipe og beise/olje, men nå fant jeg et produkt som heter Inland trapprenovering (www.inland.nu) hvor man kjøper tynne eikeplater og lister som man limer på eksisterende trapp. Overlykkelig var jeg helt til jeg hørte prisen som var på ca. 800 NOK/trinn.

Nå lurer jeg på om noen har gjort noe lignende med egentillverka plater i stedet, eller brukt gulvparkett og lister eller noe. Jeg likte ideen om å legge nytt tre oppå, men har ikke lyst til å betale 800 NOK for hvert trinn.

Ideer, materialvalg, bilder og øvrige råd mottas med takk.

/NiB
 
Jeg har gjort omtrent det samme, men i egen regi. De får det til å høres såååå enkelt ut, og det kan definitivt være enkelt når det er rette trappetrinn, men når det svinger, kan man ikke snakke om enkelt...

Vi har i hvert fall lagt parkettgulv Kährs Linnea 7mm oljet oppå montert med monteringslim. På fram-/baksiden sitter det en massiv eikelist som er limt og skrudd i samme høyde eller litt over parketten. Disse listene kjøpte jeg på derome som da var billige på grunn av for stort innkjøp.

For øvrig er alt malt hvitt, også undersiden av trinnene.


normal_100_0009.JPG

Noen flere bilder: http://gallery.jarkeborn.se/thumbnails.php?album=11

http://www.kahrs.se
http://www.derome.se/
 
You made my day!
Så skal jeg jo gjøre...

Forstår at det var kronglete å få til bøyen. Var parketten virkelig så bred?

Et annet oppfølgingsspørsmål. Hvordan fikk du forkanten helt rett? Det blir vel en synlig skjøt der fremme mot listen hvis man ikke har det rett?

Flott forresten ;)
 
Nix, men man legger parkett som vanlig, siden Linnea er click-gulv så la man sammen så mange som krevdes for trinnet, målte og tenkte og målte og sagde.

Visste absolutt helt 100% rett er det jo ikke og klart så man det til å begynne med men så tenker man ikke på det og ser helheten istedenfor pirkete detaljer.

Begynn der det er rett for å lære deg før du kommer til svingen (om du har en slik)
 
Hvordan målte du for å få det så nøyaktig?
 
Tommestokk og snevinkel var det som gjaldt og tålmodighet....tok vel to helger (2 stk trapper, en opp og en ned)
 
Jeg så at det finnes et produkt som heter STEPCOPY på nettsiden nedenfor:
http://www.stepkit.com/sidor/hur.html
Det virket ganske smart å bruke dette verktøyet for 250 kr.
Alternativt lage et slikt verktøy selv.

Jeg tenkte å kjøpe den gamle, hederlige EK-parketten (hele plank) med not og lime sammen til en plate før tilpasning i trappen.
 
Ja jeg var inne på Stepkit også, men da var den ganske ny og ikke helt lett å få tak i raskt.

Limet = Trolig mer svinn og mer tidsbruk. Slik parkett er jo ganske mye lengre og vanskelig å håndtere hvis man limer sammen flere.
 
... og med hva sagde du? Stikksag eller?
 
Cikelsag fra undersiden og fogsvans. Med stikksag er det vanskeligere å få rette snitt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.