Skal trappe-renovere en eldre L-form loftstrapp i forbindelse med at vi har bygget til en etasje. Mitt problem er at vi har hevet gulvet på det nye planet med ca. 35mm. Det gjør at det siste trinnet blir veldig høyt hvis jeg bruker vanlige renoveringstrinn (8mm).

Hadde tenkt å legge til 10-20mm ekstra pluss renoveringstrinn. Men så innså jeg at de bare dekker ca. 48mm av det gamle trinnet. Mine er 45mm pluss tillegget, så det er ikke rom for å legge mer. Har vurdert å bruke trappeneser i aluminium, men de jeg har funnet som er diskrete og pene fungerer bare med tynnere laminat, noe jeg ikke vil ha.

Min siste tanke er derfor å lage egne "renoveringstrinn" av benkeplater. En benkeplate på 26mm gir en ganske passende høyde for meg. Å heve det første trinnet er ikke et problem, da jeg allerede har hevet det nedre gulvet med minst 15mm når vi la klinker der.

Jeg tenker i så fall enten å la trinnene stikke ut 20mm lengre enn i dag, og lime på en eikebit i underkant som fungerer som nes. Det vil gi en massiv front på rundt 75mm, med andre ord vil trinnene føles veldig tykke. Da får jeg litt lengre trinn enn i dag, noe som nok bare er positivt fordi steglengden i dag er litt kort.

Neste alternativ er å sette sirkelsag og fein i arbeid og skjære bort de gamle nesene som stikker ut. Deretter enten beholde nåværende steglengde eller forlenge. Gjør jeg dette, kan jeg montere en eikeplate eller hvit MDF, parkett, etc., også på baksiden av trinnet, og da vil det nye trinnet ikke bli mer enn sine 26mm, noe som kanskje føles tynt i stedet.

Har noen erfaring med å renovere trapp på denne eller lignende måte? Kan en benkeplate fungere? Foretrakk dere at det visuelt ble et super tykt steg med 75mm, eller et tynt på 26mm? (Det er jo mulig å lime på en bit også her for å se tykkere ut, men veldig mye jobb for tvilsom gevinst.)

Bortsett fra at jeg må løse et problem, er det ganske kostnadseffektivt også. Hvis jeg for eksempel kjøper Ikea ubehandlet benkeplate, får jeg ut 6 trinn på en plate for 1500 kr. Jeg har 15 trinn, hvorav noen er store, så jeg vil sannsynligvis trenge 3 plater til trinnene, ca. 5-6000 kr, inkludert lim osv. Deretter kommer plater for baksiden hvis jeg velger den løsningen. Så sannsynligvis, uansett hvilken, kan man lage en god løsning for 8-10K. Hadde trapperenoveringsfirmaene kunnet løse dette med renoveringstrinn, hadde jeg gjerne brukt de 16-20K som de har tilbudt vanlig trappe-renovering for. Men de jeg har kontaktet har ikke kunnet løse dette med standard trinn, og alt annet blir ifølge dem (og meg) urimelig dyrt.
 
Ubehandlede billige benkeplater pleier ikke å være så tette/harde og vil derfor slites raskt. Om du velger den veien ville jeg ikke satt eik på undersiden, men som front på hele trinnet siden trinnkanten er det som slites raskest. Samtidig får du en type tre i hele fronten i stedet for stripete (om jeg forstår planen din rett).
 
Z z_bumbi skrev:
Ubehandlede billige benkeplater pleier ikke å være så tette/harde og vil derfor slites raskt. Hvis du velger den veien, ville jeg ikke satt eik i underkant, men som front på hele trinnet siden trinnkanten er det som slites raskest. Samtidig får du en type tre i hele fronten i stedet for stripete (hvis jeg forstår planen din riktig).
Tanken er å lakkere eller olje dem. Når jeg skriver sette en eik i underkant, mener jeg at jeg lar hele trinnet skyve frem over det gamle, og lime på en kloss under nesen som skjuler det nedre trinnet, på samme måte som nesen på et renovasjonstrinn.
Sette front på hele trinnet ville, om jeg forstår deg riktig, innebære et trinn uten nese. Mine korte trinn forutsetter litt utskytende nese.

Etter en del tanke tror jeg at det nå heller mot at jeg skjærer bort gamle nesen, og setter en dekkbit av eik eller annet materiale i bakkant på settetrinnet, samt lar trinnet skyve ut omtrent som i dag pluss noen ekstra cm. Mao ikke lime noen bit på nesen. Føler at 75mm tykke trinn vil se veldig merkelig ut på min lille trapp som er 75cm bred.
 
Legger du det nye trinnet jevnt med det gamle så får du eik som dekker selve trinnet dvs nesen består helt av eik.
 
Z z_bumbi skrev:
Legger du det nye trinnet kant i kant med det gamle, så får du eik som dekker selve trinnet, dvs. nese består helt av eik.
Vet ikke om jeg helt forstår deg, med å legge kant i kant med det gamle.

Alternativ 1 Med pålimt eikebit tenker jeg som i det øvre trinnet. Da legges platen kant i kant med den gamle. Da beholdes den gamle nesen og alt legges utenpå.

Alternativ 2 det nedre trinnet, skjærer jeg bort den gamle nesen og setter en dekkbit mot opptrinnet. Jeg sender ut det nye trinnet da jeg fortsatt vil få en nese så jeg beholder eller til og med øker dybden på trinnet.

Diagram som viser to alternativer for trappekonstruksjon med tretrinn, inkludert skjære bort gammel kant og legge til limt trebit.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.