Jeg har malt om trappen min og etter det har knirkingen økt. Under hvert trappetrinn sitter det en lengdeforliggende planke som jeg antar er der for å gjøre trinnet mer stivt. Mellom planken og trinnet blir det en liten bevegelse når man tråkker på trinnet, noe som gir opphav til lyden. Jeg skulle tro at knirkingen vil avta når den blir "gått inn", men den har alltid knirket, selv før jeg malte om den.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre for å bli kvitt lyden... Skru planken hardere fast (den sitter allerede ganske stramt), lime den fast (antar at det er en grunn til at planken ikke er limt fast fra starten)?

Andre ideer?

Takk for svar.

En trapp tørker og sveller, det gjør at den blir løs.
Med kiler og polyuretanlim kan det fikses fra undersiden.
Du tar et par kiler per trinn, helst hardvedkiler.
Deretter sprøyter du lim i spalten og slår kilen på plass OBS ikke for langt, kiler kan sprekke trappen ellers.
Vent deretter til limet har herdet før du sager av den utstikkende kilen.
Hvis du ikke lykkes helt første gang, prøv igjen.

Et supplement er å bruke et svellende lim som løser problemene med en gang.
Dog kan lim slå feil, så jeg anbefaler kiler.

Jeg hadde også problemer med en ekstremt knirkende trapp. Knirket skyldtes at treet i stusstrinnet gned mot inntrinnet (dvs. samme årsak som ditt knirk?)

Siden jeg ikke kom til trappen nedenfra og hadde bestemt meg for å male trappen, dro jeg inn skikkelige skruer (type terrasseskrue) gjennom inntrinnet og ned i stusstrinnet. Da ble alt fiksert. Deretter dro jeg latex i sprekkene mellom inn- og stusstrinnet og til slutt sparklet og malte jeg trappen.

Nå er det helt stille.

Brettet pleier å være til for at barn ikke skal kunne få hodet mellom trinnene i trappa.

Ja, i en åpen trapp. I en "lukket" trapp er det mest av estetiske grunner. Sattsteget kan også ha en stabiliserende funksjon.

Valken skrev:
Jeg har malt om trappen min og etter det har knakingen økt. Under hvert trinn sitter det en langsgående planke som jeg gjetter er der for å gjøre trinnet mer stivt. Mellom planken og trinnet blir det en liten bevegelse når man trår på trinnet, noe som gir opphav til lyden. Jeg ville tro at knakingen reduseres når den blir "kjørt inn", men den har alltid knaket, også før jeg malte om den.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre for å få bort lyden... Skru planken hardere (sitter allerede ganske stramt), lime den fast (antar at det finnes en grunn til at planken ikke er limt fast fra begynnelsen)?

Andre idéer?

Takk for svar.

Planken under heter barnlist.
Tror jeg har sett en tråd tidligere angående knirk i barnlisten, tror det løses ved å legge små plastskiver mellom listen og trinnet slik at overflatene ikke gnir mot hverandre. Finner ikke tråden men men :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.