13.887 lest ·
4 svar
14k lest
4 svar
Trappefornyelse med heldekkende teppe UTEN trappeneser?
Skal renovere en furutrapp. I dag ligger det en linoleumgulv på trinnene, og denne går ikke å fjerne da den flises opp, og det vil være umulig å få den opp og beholde eksisterende trappeneser. Tanken er at trappen skal males hvit og på trinnene skal en heldekkende matte legges, og jeg har innsett at jeg må lage nye trappeneser både foran og bak til hvert trinn for å dekke kanten av matten.
Siden ingen av trinnene er lik med vinkler, ville det vært veldig greit å slippe å lage nye trappeneser til for- og bakkant av hvert trinn, men da vil man på den annen side få en kant på matten i trinnene.
Finnes det noen type matte man kan bruke uten å lage nye trappeneser, eller finnes det andre løsninger som jeg ikke har tenkt på? Trappen er åpen, så trinnene er synlige fra flere vinkler...
Jeg vil ikke bruke stepkit eller lignende da det ikke kommer til å passe med tretrinn...
Takknemlig for tips!!
Siden ingen av trinnene er lik med vinkler, ville det vært veldig greit å slippe å lage nye trappeneser til for- og bakkant av hvert trinn, men da vil man på den annen side få en kant på matten i trinnene.
Finnes det noen type matte man kan bruke uten å lage nye trappeneser, eller finnes det andre løsninger som jeg ikke har tenkt på? Trappen er åpen, så trinnene er synlige fra flere vinkler...
Jeg vil ikke bruke stepkit eller lignende da det ikke kommer til å passe med tretrinn...
Takknemlig for tips!!
Sist redigert:
For mange år siden leide jeg en mattlegger, som la et teppe (nålefilt tror jeg det var) i en trapp. Jeg husker at han brukte kontaktlim der han lot teppet gå rundt trappenesen, men jeg husker ikke om han brukte et annet lim på selve trinnet (heter det så?). Det fungerte bra, nå var det en gammel tretrapp uten linoleum og i ditt tilfelle gjelder det vel å finne et lim som fester bra. Men det burde fungere.
Amatörbyggaren skrev:For mange år siden hyrte jeg en gulvlegger, som limte et teppe (nålefilt tror jeg det var) i en trapp. Jeg husker at han brukte kontaktlim der han lot teppet gå rundt trappenesen, men jeg husker ikke om han brukte et annet lim på selve trinnet (heter det så?). Det fungerte bra, nå var det en gammel tretrapp uten linoleum og i ditt tilfelle gjelder det vel å finne et lim som fester bra.
Men det burde fungere.
Problemet er at trappen som sagt er åpen så da må man også brette den ned i bakkant og selv om man gjør det så kommer det en kant under trinnene som blir synlig.
Spørsmålet er om det finnes et teppe der kanten er så tynn at det ikke gjør noe om man skipper nesene. Eller så får jeg rett og slett med list og gjærsag bruke en dag på å sage opp trappenesene...
Tror det blir en enorm jobb å frese ut og i bakkant går det ikke for der stikker trappetrinnet ut over og så er spørsmålet om jeg ville vinne så mye på det? Du mener at man kan brette ned teppet i freseområdet? Tvilsomt om det ville blitt bra men som sagt så tror jeg det kommer til å ta minst like lang tid som å gjære nye neser... Er så utrolig mange vinkler bare...
Klikk her for å svare