Holder på jeg også, mattlimet er verst, går ikke å slipe bort så jeg varmer og skraper bort med sparkelspade.

Behold trappenesen og fres den ned i plan med trappen, en nese i furu blir for myk.

Protte

Det er vanskelig å lykkes med fresing. Fresen tar gjerne sin egen vei. Eik er naturligvis sterkere enn furu, men å si at furu er for mykt, det er jeg ikke enig i, i hvert fall ikke i en privatbolig. Jeg synes ikke man skal blande treslag i plan. Trappeneser av eik krever plantrinn av eik. At opptrinnene er av furu spiller mindre rolle, men samme treslag hele veien er best, hvis man ikke maler alt i en dekkende farge.

J justusandersson skrev:
Fra bildene kan jeg ikke avgjøre om trappen er både beiset og lakkert eller om det bare er naturlig gulning av furuen. Du kan nok ikke avgjøre dette helt sikkert før du har slipt trappen. Det går an å beise først før du legger på hardvoksolje. Slik finnes også pigmentert. Det er nok best å prøve seg frem.
Tusen takk!
Gjetter at jeg må slipe trappeforkantene også om jeg får fjernet dem.

Er ikke noe problem å frese ned med en overhåndsfres rigget for kantlistfresing, har laget min rigg av formplywood, men siste biten mot vangestykket må man ta med stemjern.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Er ingen problem å frese ned med en håndoverfres rigget for kanlistfresing, har laget min rigg av formfiner men siste biten mot vangstykket må man ta med stemjern.
Kan du ikke vise et bilde av dette. Jeg synes min håndoverfres er håpløs.

Plyfaen dekker neste halvdel av bordet på fresemaskinen og enden på freseverktøyet skal være på linje med plyfaen.
Alt som er høyere enn platen freses bort.

Protte

• Plywoodplate med håndtak festet med skruer, brukt i et byggeprosjekt.
Så enkelt og elegant! Det skal jeg teste.

Y Ysta skrev:
Er fullt opptatt med renovering av et 50-talls hus.
Nå har jeg kommet til trappen.
Trappetrinn i tre, men trinnene ser ut til å ha en limt matte i plast?

Helst skulle vi ønske oss en tretrapp. Hva tror dere finnes under?
Takk for forslag på hvordan vi kan gjøre det.

Evt. får vi male, men er usikker på om malingen sitter på plastmatten som er limt.

Det ene bildet er tatt nedenfra (kjelleren).
Hei!

Jeg er nysgjerrig på hvordan du gjorde det og hvordan resultatet ble. Jeg skal akkurat til å renovere en trapp i et 50-talls hus som ser helt likedan ut. Skulle tro det var min trapp nesten! 😊

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.