Hei.

Skal bygge ned i kjellerrommet rett under vår leilighet og har noen tanker rundt trappens bæreevne.

Vi vil selvfølgelig få hjelp fra en konstruktør for å beregne bæreevnen og hvilke bjelker vi trenger. Men konstruktøren koster veldig mye penger og vi vil ha så bra fakta og forslag til henne slik at hun kan gjøre jobben sin så raskt som mulig. :)

Layout:
Plantegning av en leilighet med kjøkken/matplass, badrum, vardagsrum og trapp til kjeller. Trappen er i midten av rommet.

Plantegning av kjeller med bad og vaskerom, trapp til hovedetasje, og forslag til pelare for å sikre trappens bæreevne. Totalareal 30,5 kvm.

Mitt forslag med en søyle i kjelleren:
Planløsning for kjellerrom med trapp og bjelker markert. Viser plassering av nye bjelker og eksisterende bærekonstruksjon.

3D-modell av en kjeller med en hvit trapp, en søyle støtter trappen, og et vindu på veggen. Designet viser et åpent konsept uten unødvendige barrierer.

Men vi vil helst ikke ha en søyle, men ha det så åpent/pen som mulig. Er dette mulig? Ser ingen god utveksling mellom bjelkene da, men kan ta feil. :)

Trappens åpning vil bli så liten som mulig og også trappen. Åpning på 1800 x 1200 mm.
Har hatt en trappeprodusent her for å sjekke, og vi vil havne utenfor anbefalte mål, men det vil fortsatt føles helt greit å gå i den. Dette er vi klar over da vi ikke vil ødelegge for mye i stue og kjøkken med en større åpning.

Mvh Erik.

• 3D-modell av en spiraltrapp med en bærestolpe i en kjeller, med lys beige gulv og et vindu på veggen.
Jeg synes du gjør det mer komplisert for deg selv. Det enkleste er å la søylen være en forlengelse av den øvre ytre vangstykket. Søylen trenger ikke stikke opp over trappen. Det er veldig små laster det er snakk om. Det viktigste er at plan- og opptrinnene har samme mål hele veien i ganglinjen (40 cm ut fra veggen). Kan man følge trappeformelen (2*h + d = 60-63 cm) er det en garanti for en fungerende trapp.

• Liker
Erik_Andersson78
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg synes du gjør det unødvendig komplisert for deg selv. Det enkleste er å la søylen være en forlengelse av det øvre ytre vangstykket. Søylen trenger ikke å stikke opp over trappen. Det er veldig små laster det er snakk om. Det viktigste er at plan- og settetrinnene har samme mål hele veien i ganglinjen (40 cm ut fra veggen). Kan man følge trappformelen (2*h + d = 60-63 cm) er det en garanti for en fungerende trapp.
Hei.

Søylen er for å støtte opp bjelken ovenfor som skal holde oppe både gulv og trapp.
Bør være ganske store laster da vi trenger å kappe av 2-3 stykker bjelkelag under gulvet?

Jeg er ute etter best mulig avveksling med bjelker for trappen og gulvet. :)
Vil gjerne slippe søyle om mulig.

-Erik

Uten å vite nøyaktig hvordan det ser ut i dag og hva som er mulig å gjøre, går det å løse med kun en bjelke (limtre) og ingen søyle. Det forutsetter at man kan gjøre om bjelkelaget i trappegangen. En trapp kan man stort sett lage selvbærende, den produserer ikke større laster.

J justusandersson skrev:
Uten å vite nøyaktig hvordan det ser ut i dag og hva som er mulig å gjøre, går det å løse med kun en bjelke (limtre) og ingen søyle. Det forutsetter at man kan gjøre om bjelkelaget i trapperommet. En trapp kan man stort sett gjøre selvbærende, den produserer ingen større laster.
Hei,

Nå finnes det ingen trapp i det hele tatt, og vi vil ha en så åpen trapp som mulig, og da skulle den vel ikke kunne bli så selvbærende? Eller kan man ta hjelp av ytterveggen og feste trappen så bra mot den?

Hvordan tenker du når du skriver kun en bjelke?
Kan du tegne det ned så jeg ser det visuelt? :)

Mvh Erik

Det er ingen små krav du har... Vedlagte bilde illustrerer prinsippet for et bjelkelag med et hull for en trapp.
3D-illustrasjon av et etasjeskiller med et hull for en trapp, viser bjelker i en struktur som tilrettelegger for trappeåpning.

• Liker
Erik_Andersson78
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det er ingen små krav du har... Bifogade bild illustrerar principen för ett bjälklag med ett hål för en trappa.
[bilde]
Takk snille for hjelpen!

Som du sier så har jeg nok komplisert det.
Men er vi i behov av en pelare i trappens innersving för bedre avväxling för trappen og gulv?

Planløsning med trapperom og kjeller på 21,2 kvm. Viser bjelker på 3700 mm og 1800 mm, samt eksisterende bjelker.

Mvh Erik

Det kommer helt an på trappdesignen. For gulvet trengs det ikke. Trappens belastning på hallgulvet er forsvinnende liten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.