Vi skal ta fatt på det store prosjektet som er å renovere gangen nå i 2023. Det første steget er å bygge igjen trappen.

Etter mye lesing, dels på forumet, har jeg ganske god peiling på hvordan jeg skal gå frem, men har støtt på et problem. Det er nemlig slik at trappetrinnene er ganske ordentlig avrundet (se bilde). Jeg vil si at avrundingen er ca 5mm dyp, og skulle jeg bare banke på en planke der, så blir det et herlig spor for skitt å samle seg i.

Jeg lurer på om noen har en god løsning for å fjerne avrundingen, eller om det blir til å sette en list nederst? Har allerede tenkt på både senksag og håndfres, men man kommer jo ikke til i hjørnene da, så lenge man ikke tar ned hele trappen, og det føler jeg at det finnes morsommere ting enn å gjøre.

Takk for all hjelp

• Rundede trinn av tre, viser nærbilde av en trapp med markante avrundinger i treverket, trolig problematisk for renovasjonsprosjektet.
MrJay
Kjemisk tre.

Linjerer øvre trinnets forkant akkurat med nedre trinnets bakkant? Hvis ikke, kan du kanskje sette dekkplatene på nedre trinnet og feste under på øvre trinnet.
Det er vel også mulig å sette dekkplatene på nedre trinnet og la dem gå opp foran øvre trinnets forkant slik at det trinnet blir noe dypere (som imidlertid kompenseres ved at tilsvarende forsvinner i bakkanten).

Lag en not i trinnet 5x25 mm som dekker avrundingen.
Er underkanten også avrundet så la trinnet ikke nå frem til avrundingen.

Protte

Monter en tykkere plate og fres i den i stedet? (Eller flere lag.) Du får riktignok et hulrom, men hva gjør vel det.

Smekk på nye plantrinn så blir det bra.

Takk for alle svar! Lener mot at det blir @prototypen s løsning!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.