Låsen i en innerdør satt løst og jeg tok bort låsen for å se hvordan det så ut innenfor. Treverket var smuldrete.
Jeg har fjernet en god del smuldretre. Mitt spørsmål er hvilken type råte som har angrepet døren og om den sprer seg om jeg ikke fjerner alt det dårlige treverket?
Kjære hilsener
Vringhed

Tre råtner bare hvis det er fuktig, så tenk over hvorfor/hvordan døren har blitt utsatt for fuktighet. Litt merkelig hvis det er en innerdør som alltid har vært innerdør. Dessuten råtner det bare ved langvarig fuktighet som ikke rekker å tørke ut, enkelte nedbløtinger gir ikke råttent treverk.

På samme måte trenger de fleste skadedyr fuktig tre for å trives, ytterst få gjør skader på tørt tre.

Hvis det er en gammel dør som gjenbrukes fra et annet sted, kan jo skaden være gammel. Råte sprer seg ikke med mindre fuktigheten får komme tilbake. Men du bør jo prøve å bytte ut alt skadet treverk, om ikke annet for at låsen skal sitte fast.

Er det stor temperatursforskjell mellom den ene og andre siden av døren så kunne du jo teoretisk sett ha fått kondens i låsen, spesielt p g a at der finnes metall også. Luften med høyere temperatur kan bære mer fukt som deretter kondenserer når luften kjøles ned.

Takk for svarene.

Er det mulig at det er snakk om en innerdør til en ytterdør/dobbeldør? Før hadde man jo to dører til ytterdør.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.