O
D Daniel 109 skrev:
Om du har en daggpunkt i veggen med den definisjonen så er den alvorlig feilkonstruert.
Hva?
Du har i prinsippet alltid et duggpunkt et sted i veggen, det er jo derfor du har en plast i veggen.
Hvorfor tror du ellers man har plast i veggen?

For å unngå kondens i veggen. Da har du jo med den definisjonen ikke noe duggpunkt i veggen lenger.

O
D Daniel 109 skrev:
For å unngå kondens i veggen. Da har du jo med den definisjonen ingen duggpunkt i veggen lenger.
tror ikke du har helt grepet dette dessverre.
du har alltid et duggpunkt et sted i veggen (med visse svært få unntak)
men et normalt isolert hus har alltid et duggpunkt midt i veggen.

så skal man jo selvfølgelig ha duggpunkten på riktig side av fuktsperren.
duggpunkten forsvinner jo ikke bare fordi du har en fuktsperre.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Du mener akkurat som jeg skrev i innlegg 13. En definisjon som ikke ble akseptert da.

P
Jeg ville si at duggpunktet forsvinner med plasten, for hvis det ikke gjorde det, ville jo veggen bli fuktig og på sikt råtne, hele plastens funksjon er å stoppe den fuktige inneluften fra å vandre ut i veggen. Man pleier å snakke om nullpunkt inne i en yttervegg der den kalde og varme delen møtes med fordel et sted midt i konstruksjonen, der vil man ikke ha kondens av naturlige grunner.

O
D Daniel 109 skrev:
Du mener akkurat som jeg skrev i innlegg 13. En definisjon som ikke ble akseptert da.
du skrev i innlegg 13 følgende:
"Når man snakker om duggpunktet i en vegg pleier man å sikte på det stedet der temperaturen tilsvarer inneluftens duggpunkt."

hvilket er en ubegripelig tekst og ikke i det hele tatt hva jeg sa i innlegg 18, hvordan mener du at det er likt?

O
Rejäl skrev:
Jeg vil si at duggpunktet forsvinner med plasten for skulle den ikke gjøre det så ville jo veggen bli fuktig og på sikt råtne opp, hele plastens funksjon er å stoppe den fuktige inneluften fra å vandre ut i veggen..
Man pleier å snakke om nullpunkt inni en yttervegg der den kalde og den varme delen møtes med fordel et sted midt i konstruksjonen, der vil man ikke ha kondens av naturlige årsaker..
nei, du vil alltid ha et duggpunkt i veggen, det er ren fysikk.
så er det vår oppgave å konstruere en vegg der fuktig luft aldri når duggpunktet.
Normalt bruker man dampsperren til dette.

P
O oliven1 skrev:
nei, du vil alltid ha et duggpunkt i veggen, det er ren fysikk.
så er det vår oppgave å konstruere en vegg der fuktig luft aldri når duggpunktet.
Normalt bruker man dampsperren til dette.
Har du lest hva jeg skrev?

O oliven1 skrev:
du skrev i innlegg 13 følgende:
"Når man snakker om duggpunktet i en vegg pleier man å sikte til det stedet hvor temperaturen tilsvarer inneluftens duggpunkt."

hvilket er en ubegripelig tekst og ikke i det hele tatt hva jeg sa i innlegg 18, hvordan mener du at det er likt?
Jeg vil si at Daniels innlegg godt beskriver det man vanligvis kaller duggpunkt.

Så hadde man kanskje brukt flere ord om man ville utdanne noen som ikke har peiling på hva duggpunkt er.

O
O [old rusty] skrev:
Jeg vil si at Daniels innlegg beskriver godt hva man vanligvis omtaler som duggpunkt.

Så hadde man kanskje brukt flere ord om man vil utdanne noen som ikke har peiling på hva duggpunkt er.
men nei, så kan man ikke si for det kan like gjerne være uteluften.

duggpunktet inntreffer ved den temperaturen hvor luften rett og slett ikke kan holde fuktigheten i form av vanndamp, men i stedet slipper den som fritt vann (kondens).
skjer når varm luft kjøles ned og den da ikke klarer å holde like mye fukt.

O
Rejäl skrev:
Har du lest hva jeg skrev?
oppfattet at du skrev at duggpunktet forsvinner bare for man monterer en dampsperre

P
Plasten i veggen hindrer den fuktige varme inneluften fra å nå den kalde delen av konstruksjonen.
Man bruker ikke ordet daggpunkt inni veggen, men man kan snakke om nullpunktet der varmt og kaldt møtes.
Enkelt uttrykt er daggpunktet den temperaturen luften må kjøles ned til for at vannet i luften skal forvandles fra damp til sin flytende form: vann! Når nedkjølingen skjer på en overflate oppstår da vanndråper i form av dugg. Dette forhindres med byggeplasten og dermed har man ingen daggpunkt lenger innenfor plasten.

https://byggipedia.se/byggteknik/stomkomplettering/yttervaggar-och-funktionskrav/

Sist redigert av en moderator:
O oliven1 skrev:
fast nei, så kan man ikke si for det kan like godt være uteluften.

doggpunktet inntreffer ved den temperaturen da luften rett og slett ikke kan holde fukten i form av vanndamp uten i stedet slipper den som fritt vann (kondens).
skjer når varm luft kjøles ned og den da ikke klarer å holde like mye fuktighet.
Absolutt.
Det kan være varmt og fuktig ute som da gir kondens i veggen, fysikken bryr seg ikke om hvilket.

Men det er vel ikke etter det vi bygger i Sverige? Uten mer ved varmere breddegrader med flittig AC-bruk som man setter plast ytterst i veggen.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O
O [old rusty] skrev:
Absolutt.
Det kan være varmt og fuktig ute som da gir kondens i veggen, fysikken bryr seg ikke om det.

Men det er vel ikke etter det vi bygger i Sverige? Uten mer ved varmere breddegrader med flittig AC-bruk som man setter plast ytterst i veggen.
nei, omvendt fukvandring er noe man tar hensyn til ved hver prosjektering.
mange grunner har problemer med dette.

O
Rejäl skrev:
Plasten i veggen hindrer den fuktige varme inneluften fra å nå den kalde delen av konstruksjonen..
Man bruker ikke ordet duggpunkt inni veggen, men man kan snakke om nullpunktet der varmt og kaldt møtes..
Enkelt uttrykt er duggpunktet den temperaturen som luften må kjøles ned til for at vannet i luften skal forvandles fra damp til sin flytende form: vann! Når nedkjølingen skjer på en overflate, oppstår da vanndråper i form av dugg. Dette forhindres med byggeplasten og dermed har man ingen duggpunkt igjen innenfor plasten..

[lenke]
duggpunkt snakker man om alltid når det gjelder vegger, hvorfor skulle man ikke gjøre det?
bare fordi du monterer en dampsperre så forsvinner klart ikke duggpunktet.
det eneste som skjer er at du hindrer fukt i å nå duggpunktet, men at det skulle forsvinne er helt feilaktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.