Hei!

Jeg står overfor forskjellige valg av materialer som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Torpet i dag har ingen isolasjon, alle innervegger skal rives og gjøres om. Har lest om flere forskjellige materialalternativer, alle må kunne ta imot og slippe ut fukt.

Veggene har jeg tenkt å bygge med (utenfra) 1. Vindtett papir 2. Linisolasjon 3. Dampbrems. Her stopper jeg litt blant forskjellige alternativer, det vanligste er kanskje OSB og deretter gips. Derimot vet jeg ikke om disse er tilstrekkelig diffusjonsåpne.

Har lest litt om fibergips samt leirsplate, er det noen som har personlig erfaring med disse? Eller fungerer det å kjøpe OSB og gips - puster det tilstrekkelig?

surris
A Awoma skrev:
Hei!

Jeg står overfor forskjellige valg av materialer som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Torp i dag har ingen isolasjon, alle innervegger skal rives og gjøres om. Har lest om flere forskjellige materialalternativer, alle må kunne ta opp og slippe ut fukt.

Veggene har jeg tenkt å bygge med (utenfra) 1. Vindpapp 2. Linisolasjon 3. Dampbrems. Her blir jeg litt usikker blant forskjellige alternativer, det vanligste er kanskje osb og deretter gips. Derimot vet jeg ikke om disse er tilstrekkelig diffusjonsåpne.

Har lest litt om fibergips samt leirplate, er det noen som har personlig erfaring med disse? Eller fungerer det å kjøpe osb og gips - puster det tilstrekkelig?
Hei,

Jeg forutsetter at du snakker om ytterveggene og ikke innerveggene? Samt at det finnes tømmer mellom vindpapp og linisolasjon?

Hvor tykt lag med linisolasjon skal du legge på?

O
A Awoma skrev:
Hei!

Jeg står overfor ulike valg av materialer som jeg håper at dere kan hjelpe meg med.

Torpet i dag har ingen isolering, alle innvendige vegger skal rives og gjøres om. Har lest om flere ulike materialalternativer, alle må kunne ta opp og slippe ut fuktighet.

Veggene har jeg tenkt å bygge med (utenfra) 1. Vindpapp 2. Linisolering 3. Dampsperre. Her stopper jeg litt blant ulike alternativer, det vanligste er kanskje osb og deretter gips. Derimot vet jeg ikke om disse er tilstrekkelig diffusionsåpne.

Har lest litt om fibergips samt leirskive, er det noen som har personlig erfaring med disse? Eller funker det å kjøpe osb og gips - puster det tilstrekkelig?
hva mener du ville være problemet med å ha gips og osv?
ville jo fungere utmerket.

til og med en plast ville fungert fint på tømmerstomme om du får det til.

surris surris skrev:
Hei,

Jeg forutsetter at du snakker om ytterveggene og ikke innerveggene? Samt at det finnes tømmer mellom vindsperre og linisolering?

Hvor tykt lag linisolering skal du legge på?
Ja, eller jeg tenker tømmer, vindsperre, 50mm isolering, dampbrems, eventuell osb og gips?

Eller tenker jeg helt feil?
O oliven1 skrev:
Hva mener du skulle være problemet med å ha gips og osv?
Skulle jo fungere utmerket.

Selv en plast hadde fungert fint på tømmerstokken om du får til de
O oliven1 skrev:
Hva mener du skulle være problemet med å ha gips og osv?
Skulle jo fungere utmerket.

Selv en plast hadde fungert fint på tømmerstokken om du får til det
At det ikke er tilstrekkelig diffusjonsåpent, da det i dag er selvtrekk.

surris
A Awoma skrev:
Ja, eller jeg tenker tømmer, vindsperre, 50mm isolasjon, dampbrems, eventuell osb og gips?

Eller tenker jeg helt feil?

At det ikke er tilstrekkelig diffusjonsåpent, da det i dag er selvtrekk.
Med den mengden isolasjon kan du droppe dampbremsen du får tilstrekkelig med dampsperre i plate-materialene og duggpunktet havner ikke i veggen. Tett tømmerstokkene med lindrev også. Sitter det vindsperre på utsiden så dropp vindsperren isf.

O
henger ikke med hva skulle spille for rolle pga av selvtrekk?
du kan ha plast i et hus med selvtrekk

• Liker
Kardan79 og 1 annen
  • Laddar…
surris surris skrev:
Med den mengden isolering kan du droppe dampbremsen, du får tilstrekkelig dampmotstand i platematerialene og duggpunktet havner ikke i veggen. Tett tømmerstokkene med lindrev også. Sitter det vindsperre på utsiden så dropp vindsperren isåfall.
Hva mener du med duggpunkt? Det kan ikke være den normale definisjonen.

surris
D Daniel 109 skrev:
Hva mener du med duggpunkt? Det kan ikke være den normale definisjonen.
Det punktet hvor den varme luften møter den kalde luften og vanndampen faller ut som vann.

Skal du ha motstridende luftstrømmer i veggen? Det høres ikke bra ut.

O
dere begge to @surris & @Daniel 109 blander sammen begrepene.

duggpunkt er rett og slett den temperaturen hvor luften ikke klarer å holde på fuktigheten som damp, men slipper den som fritt vann i form av kondens.

kan være både i kalde temperaturer og varme temperaturer uten det som spiller rolle er reduksjonen i temp alt annet likt.

Hvilke begreper blander jeg sammen?

O
D Daniel 109 skrev:
Hvilke begreper blander jeg sammen?
Alle,

du skriver at duggpunktet ikke kan være den normale definisjonen hvilket det er.
du skriver at motrettede ilden i veggen ikke er bra, selvfølgelig har du et sted der kald luft møter varmere luft akkurat som Surris sier

Nei, du skal definitivt ikke ha flom av varm og kald luft i veggen.

Når man snakker om duggpunktet for luft så mener man den temperaturen der fuktigheten i luften kondenserer. Når man snakker om duggpunktet i en vegg pleier man å referere til det stedet der temperaturen tilsvarer inneluftens duggpunkt.

Det punktet havner alltid i veggen.

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Nei, du skal definitivt ikke ha strømmer av varm og kald luft i veggen.

Når man prater om duggpunktet for luft så mener man meget riktig den temperatur hvor fuktigheten i luften kondenserer. Når man prater om duggpunktet i en vegg bruker man å sikte på det stedet hvor temperaturen tilsvarer inneklimats duggpunkt.

Den punktet havner alltid i veggen.
dessverre har du feil på begge punktene.

du vil alltid ha luft med ulike temperatur i en vegg, det er en av veggens viktigste funksjoner.

duggpunkt i en vegg har ingenting med "temperaturen tilsvarer inneklimats duggpunkt.", det går ikke engang å si så er helt ulogisk.
Duggpunktet i en vegg er jo helt enkelt duggpunktet for veggen, punktet i veggen hvor luften ikke klarer holde fuktigheten i form av damp og slipper dem i form av vann.

Om du har en duggpunkt i veggen med den definisjonen så er den alvorlig feilkonstruert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.