Planlegger å bygge et tømmerhus og må snart begynne å forberede noen tidkrevende delmoment. I mitt nåværende hus fant jeg et herlig tregulv (under tre lag med plastmatter!!) som jeg er veldig begeistret for. Bordene smalner av i lengderetningen og er ca 4 cm tykke. Jeg tenkte å lage et likt gulv til det nye huset med solo-sagen, men er det nok at det ligger under tak og tørker i 1(?) år, eller bør jeg kontakte et sagbruk for å få det ordentlig tørket?
Takk på forhånd
P-O
Takk på forhånd
P-O
Ja det tror jeg skal rekke, vintertid er jo dog best å starte tørkingen på naturlig vei har jeg for meg..
MEN så kommer du jo til å måtte bruke kiler og slå sammen gulvet etter hvert. Tror læreren min på skolen la inn et ganske ferskt gulv i en hytte, og på ett år så hadde vi slått sammen det 20 cm har jeg for meg...
Men jeg er ikke så kyndig innen emnet...
MEN så kommer du jo til å måtte bruke kiler og slå sammen gulvet etter hvert. Tror læreren min på skolen la inn et ganske ferskt gulv i en hytte, og på ett år så hadde vi slått sammen det 20 cm har jeg for meg...
Men jeg er ikke så kyndig innen emnet...
Om du sager furuplank så er det vanskelig å unngå at det blir blått når man tørker selv..........har jeg merket, sag heller av gran 
Har selv saget slikt gulv til overetasjen i huset (opp til 35 cm, klingsaget
), nå ligger det løst men planen er å skru det fast og la det tørke, så etter et år med normal varme skrur jeg det løs, kjøler sammen og spikrer det med klippspik.
Har selv saget slikt gulv til overetasjen i huset (opp til 35 cm, klingsaget
Om du fikk problemer med blånad så var det under slutten av juni, juli og framover, riktig?Haagbard skrev:Om du sager furuplank så er det vanskelig å unngå at det blir blått når man tørker selv..........har jeg merket, sag heller av gran
Har selv saget slikt gulv til loftet i huset (opp til 35 cm, klingsaget), nå ligger det løst men planen er å skru det fast og la det tørke, deretter etter et år med normal varme skrur jeg det løs, kiler sammen og spikrer det med klippspik.
Klikk her for å svare