Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Jeg kommer snart til å rive mitt kjøkken som sitter på en pusset lettbetongvegg og er da ganske overbevist om at en del av pussen sitter dårlig og vil følge med når jeg tar ned de gamle flisene. Videre er veggen ganske ujevn, så det vil sannsynligvis trengs opp til 20 mm puss enkelte steder.
Så spørsmålet nå er; hvilken puss skal jeg bruke for å reparere dette?
Gipspuss er jo fint og så, men kan man legge på primer/flislegge allerede etter 1-2 døgn? Eller må man vente ut hele tørketiden som er angitt? 1 mm/døgn for Rotband eller 2 mm/døgn for Gypsum betyr at jeg må stå 10-20 dager uten et fungerende kjøkken mens det tørker.
Så spørsmålet nå er; hvilken puss skal jeg bruke for å reparere dette?
Gipspuss er jo fint og så, men kan man legge på primer/flislegge allerede etter 1-2 døgn? Eller må man vente ut hele tørketiden som er angitt? 1 mm/døgn for Rotband eller 2 mm/døgn for Gypsum betyr at jeg må stå 10-20 dager uten et fungerende kjøkken mens det tørker.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Takk for forslaget, men gipsskiver føles som et nødvendig onde i dette tilfellet, og jeg vil helst pusse alt jevnt.
Mitt leting har derimot ført meg til Finja Laga Vägg som ser ut til å gjøre det jeg søker. Ifølge Finja kan man sette opp tettsjikt etter 1-3 timer (trengs jo ikke her dog) og så flislegge etter 1 døgn. Ser ut til å koste ca 120 kr for 15 kg (som gir 12 liter) hvilket nok må anses overkommelig for en spesialprodukt.
Mitt leting har derimot ført meg til Finja Laga Vägg som ser ut til å gjøre det jeg søker. Ifølge Finja kan man sette opp tettsjikt etter 1-3 timer (trengs jo ikke her dog) og så flislegge etter 1 døgn. Ser ut til å koste ca 120 kr for 15 kg (som gir 12 liter) hvilket nok må anses overkommelig for en spesialprodukt.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 innlegg
Jeg hjalp min sønn med kjøkkenombygging i våres. Det meste av pussen falt av, unntatt der en tidligere eier hadde reparert med gipsmørtel. Jeg pusset over overflaten med gipsmørtel. Det ble vel en del hull som jeg burde sparkle over en gang til, men det trenger ikke være veldig jevnt hvis man skal flislegge, det viktigste er at ingenting stikker ut.
Gipsmørtel herder ganske raskt. Ofte gjør man jo reparasjonen av pussen før skapene monteres, og flisleggingen etter, så noen dagers tørketid vil det bli under alle omstendigheter.
Gipsmørtel herder ganske raskt. Ofte gjør man jo reparasjonen av pussen før skapene monteres, og flisleggingen etter, så noen dagers tørketid vil det bli under alle omstendigheter.
Klikk her for å svare