Hei!

Jeg har revet oppregulerte vegger og gulv i min gamle fuktskadede kjeller. Nå er det altså naken betong på vegger og gulv. Temperaturen er omkring 20 grader, og luftfuktigheten 50 - 55 % med avfukter i gang. Er dette dugelige forutsetninger for å tørke ut den gjenværende fukten fra vegger og gulv, eller trenger jeg tilføre mer varme?

Spørsmålet forutsetter at det ikke finnes noen andre bakenforliggende årsaker til fuktproblemene enn 50 år gammelt oppregulert treverk, noe jeg håper er tilfelle.

avhenger av hvordan utsiden er om den er drenering og beskyttelse/isolasjon mot steinfoten/veggen.. ellers er det som kosmetikk og må gjøre det samme igjen innen x-år... MEN er det i orden er det ingen bekymringer

Men la tørke en stund om det ikke synker mer så er det bare å spikre etter min mening

Sikre bare at det er tett i rommet, har du ventilasjon eller lignende åpen blir det vanskelig å tørke ut. Vet ikke hvordan isolering utenfra påvirker, men hvis du ikke har drenering/isolering så burde det være en risiko for at du hele tiden tilfører fukt i veggene også.

Dreneringen er under kontroll og utsiden av veggene er fuktsikret. Derimot er det vanskelig med avfuktingen fordi det er åpen trapp til overetasjen. Men avfukteren reduserer i alle fall fuktigheten fra ca 60 % til ca 50 % når den går for fullt.

AJ82 AJ82 skrev:
Dreneringen er under kontroll, og utsiden av veggene er fuktsikret. Derimot er det vanskelig med avfuktningen siden det er åpen trapp til overetasjen. Men avfukteren reduserer i hvert fall fuktprosenten fra ca 60 % til ca 50 % når den går for fullt.
Da er det jo bra =) og om det pendler mellom 50-60%

• Liker
AJ82 og 1 annen
  • Laddar…
Hva var hensikten med å tørke. Du skriver "gamla fuktskadade källare" er det en nytillkommen fuktskade?

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hva var hensikten med å tørke. Du skriver "gamla fuktskadade källare" er det en nylig fuktskade?
Det er oppregulerte trevegger og -gulv som har sittet altfor lenge og som er blitt råteskadet. Betongen har senere blitt våt da den ikke har kunnet puste.

50-60% er vel tørt nok, så tørt har ikke jeg i min kjeller.
Der er det mellom 67%/18,3°C og 73%/16,9°C akkurat nå og det føles helt greit.

• Liker
AJ82
  • Laddar…
D Dilato skrev:
50-60% er vel tørt nok, så tørt har ikke jeg i min kjeller.
Der er det mellom 67%/18,3°C og 73%/16,9°C akkurat nå og det føles helt ok.
Jeg tenker at man kanskje kan leve med en høyere fuktighet når alt allerede er tørt, men at man kanskje trenger å senke den for å tørke ut det som allerede har blitt fuktig?

AJ82 AJ82 skrev:
Jeg tenker at man kanskje kan leve med en høyere fuktighetsgrad når alt allerede er tørt, men at man kanskje trenger å senke den for å tørke ut det som allerede har blitt fuktig?
Jeg er jo ingen ekspert men jeg tror at:

Det er nok vanskelig å tørke ut mer enn det du har gjort, fuktigheten vandrer jo fra vått til tørt så jo tørrere du prøver å få det i betonggulvet desto mer fuktighet suger det nedenfra og siden du selv har sagt at "betongen har blitt våt" så har du vel som jeg, en uisolert plate uten fuktbarriere så den går ikke å få "tørr" på ordentlig.

Under sommeren/høsten 2021 var det så fuktig i min kjeller så mitt steinimitasjons-gulv av limte firkantede plastplater løsnet fra gulvet og flyttebokser ble fuktskadet og oppløst.
Jeg var bortreist fra feb-november og hadde ingen ventilasjon i det hele tatt i kjelleren.

Nå har jeg heldekkende teppe og vanlig matte direkte på betonggulvet og kjører avfukter 15-30 minutter hver natt på timer og alt er bra.

Jeg har også temperatur- og fuktmåler i nesten hvert eneste rom i hele huset så jeg har kontroll.

AJ82 AJ82 skrev:
Hei!

Jeg har revet oppforede vegger og gulv i min gamle fuktskadde kjeller. Nå er det altså naken betong på vegger og gulv. Temperaturen er omtrent 20 grader, og luftfuktigheten 50 - 55 % med avfukter i gang. Er dette gode forhold for å tørke ut den gjenværende fukten fra vegger og gulv, eller trenger jeg tilføre mer varme?

Spørsmålet forutsetter at det ikke finnes noen andre underliggende årsaker til fuktproblemene enn 50 år gammelt oppforet treverk, noe jeg håper er tilfelle.
Gammel kjeller? Vet du hvordan det ser ut under gulvet, ligger det direkte som vanlig (i eldre hus) på mark. En måte å finne ut av hvordan det er, er å åpne opp gulvet på et passende sted. Er det fjell under eller bare leire/jord/grus, grave ut nesten til armene ikke rekker til for å se om det samler seg vann i hullet.

J jonaserik skrev:
Gammel kjeller ? Vet du hvordan det ser ut under gulvet, ligger det direkte som vanlig (i eldre hus) på mark. En måte å finne ut hvordan det er, er å åpne opp gulvet på en passende plass. Er det fjell under eller bare leire/jord/grus, grave ut nesten så ikke armene rekker til for å se om det samler seg vann i hullet.
1936. Vet ikke hvordan det ser ut under platen.

D Dilato skrev:
Jeg er jo ingen ekspert men jeg tror at:

Det er nok vanskelig å tørke ut mer enn hva du har gjort, fuktigheten vandrer jo fra vått til tørt så jo tørrere du prøver å få det i betonggulvet desto mer fukt suger det nedenfra og siden du selv har sagt at "betongen blitt våt" så har du vel som jeg, en uisolert plate uten fuktsperre så den går ikke å få "tørr" på ordentlig.

Under sommeren/høsten 2021 var det så fuktig i min kjeller så mitt steinimitasjons-gulv av limte firkantede plastplater løsnet fra gulvet og flytteesker ble fuktskadd og oppløst.
Jeg var bortreist fra feb-november og hadde ingen ventilasjon i det hele tatt i kjelleren.

Nå har jeg heldekkende teppe og vanlig teppe direkte på betonggulvet og kjører avfukter 15-30 minutter hver natt på timer og alt er bra.

Jeg har også temperatur & fuktmåler i nesten hvert eneste rom i hele huset så jeg har oversikt.
Høres rimelig ut. Jeg har også temp- og fuktovervåkning, så jeg vil merke om det drar av gårde. Nå mistenker jeg at fuktighetsnivåene kommer til å minke etter hvert som det blir mer vinter, men til sommeren blir det kanskje nødvendig å bruke avfukteren igjen.

AJ82 AJ82 skrev:
1936. Vet ikke hvordan det ser ut under platen.
1936 så ligger det sikkert en tynn (ca 5 - 7 cm) betongplate direkte på underliggende jord. Du kan høre det om du tar en planke og dunser på gulvet. Er platen tynn kan det bli en hul lyd og tykk en mer dump lyd. Du sier bjelkene mot betongen har liksom råtnet, fukt kommer gjennom platen og det kan bero på at vann står et stykke ned. I det årstallet var det ikke vanlig å legge kanskje mer enn noen cm sand/grus for å jevne til for støping. Kanskje også uten armering.

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.