4.762 lest ·
27 svar
5k lest
27 svar
Tør vi satse på dette huset?
Du er allerede på den beste løsningen, dvs. ta hjelp.
En kjøpers undersøkelsesplikt i dag er svært omfattende, for omfattende mener jeg, fordi det ikke finnes en rimelig mulighet for at man kan klare det selv. Derav behovet for å ta hjelp.
Jeg kan ha skremt deg litt mye, men faktum er at det er mange som har hatt problemer med 70-talls platene, finnes flere tråder her på forumet bl.a. Men og det skal nevnes at det er mange som ikke har noen problemer i det hele tatt med en slik plate. Mitt barndomshjem var slik, og det fungerte fint. Krypkjellere er det samme, rett gjort med riktige forutsetninger så fungerer de, ellers kan det bli problemer. Det samme gjelder naturligvis også for kjellere.
Det finnes ytterligere en metode for grunn og det er en pilargrunn hvor det er fri luftsirkulasjon under huset. Der må man sørge for at isoleringen er gjort skikkelig i stedet. Ellers blir det kaldt om føttene, så den ultimate grunn finnes nok ikke, uten at det er igjen gjennomgå og kontrollere det unike objektet meget nøye.
Det finnes løsninger for å bygge om den "dårlige" typen plater, men det pleier å kreve et ganske omfattende arbeide som å bytte alle gulvene.
En kjøpers undersøkelsesplikt i dag er svært omfattende, for omfattende mener jeg, fordi det ikke finnes en rimelig mulighet for at man kan klare det selv. Derav behovet for å ta hjelp.
Jeg kan ha skremt deg litt mye, men faktum er at det er mange som har hatt problemer med 70-talls platene, finnes flere tråder her på forumet bl.a. Men og det skal nevnes at det er mange som ikke har noen problemer i det hele tatt med en slik plate. Mitt barndomshjem var slik, og det fungerte fint. Krypkjellere er det samme, rett gjort med riktige forutsetninger så fungerer de, ellers kan det bli problemer. Det samme gjelder naturligvis også for kjellere.
Det finnes ytterligere en metode for grunn og det er en pilargrunn hvor det er fri luftsirkulasjon under huset. Der må man sørge for at isoleringen er gjort skikkelig i stedet. Ellers blir det kaldt om føttene, så den ultimate grunn finnes nok ikke, uten at det er igjen gjennomgå og kontrollere det unike objektet meget nøye.
Det finnes løsninger for å bygge om den "dårlige" typen plater, men det pleier å kreve et ganske omfattende arbeide som å bytte alle gulvene.
Sist redigert:
Alt med huskjøp er en jungel for den uinnvidde, det er klart at det finnes hus for dere, kanskje dette huset er det, men hvis så skal dere prute ordentlig, skikkelig ordentlig, så la håndverkere blåse ut hele huset for deretter å få det som dere vil ha det innvendig.
Ok, si at en grundig inspeksjon viser fukt i platen à la 70-tallssyndrom. Si at vi pruter ned huset betydelig fordi vi rett og slett liker det samt at det ligger perfekt. Og at vi så "riv ut hele nederplanet" - HVORDAN utbedrer man en slik sak? Vi kan jo ikke legge isolasjon UNDER platen ifølge dagens byggeteknikk. Og HVA vil det koste oss?
Kostnad: vet ikke
her har du en tråd der man nevner litt forskjellige varianter på løsninger. Dessverre uten å gå i dybden
http://www.byggahus.se/forum/golv/64764-atgaerda-70-tals-golv-platta-pa-mark.html
her har du en tråd der man nevner litt forskjellige varianter på løsninger. Dessverre uten å gå i dybden
http://www.byggahus.se/forum/golv/64764-atgaerda-70-tals-golv-platta-pa-mark.html
dere kommer altså til å kjøpe et renoveringsobjekt mer eller mindre når man leser dine problemer?KayM76 skrev:Ok, si at en grundig inspeksjon viser fukt i platen à la 70-tallssyndrom. Si at vi pruter ned huset betydelig fordi vi rett og slett liker det og det ligger perfekt. Og at vi så "river ut hele underetasjen" - HVORDAN løser man en slik sak? Vi kan jo ikke legge isolasjon UNDER platen ifølge dagens byggeteknikk. Og HVA vil det koste oss?
her kommer litt fakta du BØR tenke på.
du er ingen snekker, da dette trengs i denne situasjonen, det tar ikke 1 dag å fikse dette, det beste man kan gjøre når man har kjøpt huset er å BO seg inn fordi man har en idé når man ser på huset, men når man BOR seg inn ler man av den idéen man hadde og endrer seg 100 ganger, om at vegger flyttes, kjøkken bad m.m.m.m.
at et renoveringsobjekt tar lang tid kan få konsekvensen at man krangler hjemme: blir det ikke ferdig snart, opp og hopp bygg ferdig, pokker så lat du er m.m. vil du få høre av kona, har du barn blir det kaotisk.....
ja dette var noe som du MÅ tenke på ellers er du røk.
kanskje skremmer deg litt men er ærlig.
jeg satte opp et mål med mitt prosjekt på 10 år fra dagen jeg kjøpte villaen. bilder kan legges ut om det ønskes?
mvh
snekker estwing
Takk Mats_o for lenken! Den var kanon og jeg klikket meg videre til andre interessante tråder.
estwing, nei jeg er ingen snekker. Og hadde heller ikke tenkt å gjøre dette selv, det er altfor stort for meg. Nå er det ikke sagt at vi SKAL kjøpe huset, men man vil jo gjerne diskutere forskjellige scenarioer som kan oppstå før vi bestemmer oss.
estwing, nei jeg er ingen snekker. Og hadde heller ikke tenkt å gjøre dette selv, det er altfor stort for meg. Nå er det ikke sagt at vi SKAL kjøpe huset, men man vil jo gjerne diskutere forskjellige scenarioer som kan oppstå før vi bestemmer oss.
Hobbyelektriker
· E
· 15 379 innlegg
Jeg ville se meg om etter et annet hus.
mikrobiell vind+fukt i platen+gammelfuktskade+70-tall som lyset på kaken får i det minste min sjette sans til å slå bakut.
mikrobiell vind+fukt i platen+gammelfuktskade+70-tall som lyset på kaken får i det minste min sjette sans til å slå bakut.
I verste fall er det jo å rive rent det bortsett fra stommen og så bygge nytt innvendig. I beste fall er det dårlig dampsperre i et rom og en dårlig krankobling bare.
Problemet er vel at spennet er akkurat så stort og risikoen er at det kan dukke opp overraskelser underveis, og derfor er veldig grundige undersøkelser det eneste jeg ser nå for å få bedre grep. Går ikke det, så er det nok bare det sikre kortet igjen.
Jeg er dyktig nok snekker til å kunne gjøre det meste bortsett fra VVS-delene og maling/tapetsering innvendig, så om jeg hadde et annet boende i mellomtiden og prisen var lav nok, kunne jeg tatt et slikt objekt, men jeg har som sagt andre forutsetninger.
Problemet er vel at spennet er akkurat så stort og risikoen er at det kan dukke opp overraskelser underveis, og derfor er veldig grundige undersøkelser det eneste jeg ser nå for å få bedre grep. Går ikke det, så er det nok bare det sikre kortet igjen.
Jeg er dyktig nok snekker til å kunne gjøre det meste bortsett fra VVS-delene og maling/tapetsering innvendig, så om jeg hadde et annet boende i mellomtiden og prisen var lav nok, kunne jeg tatt et slikt objekt, men jeg har som sagt andre forutsetninger.
Det høres ut som om besktningen du skriver om er en varudeklareratbesiktning som Svensk fastighetsförmedling har. Som gjøres av anticimex. Har nettopp kjøpt hus og dette huset var også "besigtiget". Men den besiktigelsen som gjøres er på lange veier en skikkelig ordentlig besiktigelse. Det høres ut som om dere før eventuelt kjøp skulle ta dit en besiktigelsesmann og gjøre en grundig besiktigelse (som tar en hel dag, typ).
I mine ører høres dette objektet ut som et dårlig kjøp. Du skriver selv at prisen ligger 30 % høyere enn prisnivået i området. På beskrivelsen av husets problemer så burde prisen snarere ligge 30 % lavere.
/ M.
I mine ører høres dette objektet ut som et dårlig kjøp. Du skriver selv at prisen ligger 30 % høyere enn prisnivået i området. På beskrivelsen av husets problemer så burde prisen snarere ligge 30 % lavere.
/ M.
Vi lusked litt med megleren om selgeren kunne tenke seg å gå ned noe, men det ser ikke slik ut så vi legger bort objektet. Jeg tenker ikke betale overpris for et hus som krever 100tusenvis kroner i renoveringer. Hva vi forstår så har de fått inn bud, dog under utgangspris, som de ikke har nappet på. De venter vel helt enkelt på neste sucker som skal gå på det. Sorglig nok finnes det mange av dem, som helt enkelt ikke sjekker opp litt om husets konstruksjon FØR de kjøper. Jeg kjenner flere.....
Takk alle for at jeg fikk bruke dere som sparringpartner!
Takk alle for at jeg fikk bruke dere som sparringpartner!
Kan ingenting om hus eller konstruksjon eller fuktskader, MEN jeg vet at hvis megleren sier at selgeren ikke vil gå ned i pris, så betyr IKKE det at det stemmer.
Min megler sa det samme da jeg hadde funnet mitt drømmehus, jeg ville prute ned da det var en del renovering å gjøre.
Selgeren hadde fått bud som hun hadde forkastet og megleren sa at det var ingen vits for meg å legge inn mitt lave bud som var
300 000 lavere enn utgangspris!
Jeg la dog budet og påpekte overfor megleren at hun var nødt til å formidle budet. Noe hun motvillig gjorde. Megleren ringte meg noen ganger og spurte om jeg kunne øke budet mitt med 100 000 så kunne selgeren gå med på handelen.
NEI, sa jeg, budet mitt gjelder kun DENNE UKEN (dette var en torsdag)
Dagen etter ringte megleren og sa at selgeren tok mitt "skambud" hvis vi skrev kontrakt uken etter.
Noe jeg gikk med på.
Jeg la de pengene på å renovere mitt drømmehus og det er fremdeles mitt drømmehus bygget i 1909.
Tjohooooo, jeg har ingen synspunkter på manglene du har beskrevet for jeg er ikke så kyndig, men jeg ville bare skrive et innlegg om at det megleren sier, ikke alltid er sant, de vil også ha høyeste bud siden de har provisjon.
Mvh Nip
Min megler sa det samme da jeg hadde funnet mitt drømmehus, jeg ville prute ned da det var en del renovering å gjøre.
Selgeren hadde fått bud som hun hadde forkastet og megleren sa at det var ingen vits for meg å legge inn mitt lave bud som var
300 000 lavere enn utgangspris!
Jeg la dog budet og påpekte overfor megleren at hun var nødt til å formidle budet. Noe hun motvillig gjorde. Megleren ringte meg noen ganger og spurte om jeg kunne øke budet mitt med 100 000 så kunne selgeren gå med på handelen.
NEI, sa jeg, budet mitt gjelder kun DENNE UKEN (dette var en torsdag)
Dagen etter ringte megleren og sa at selgeren tok mitt "skambud" hvis vi skrev kontrakt uken etter.
Noe jeg gikk med på.
Jeg la de pengene på å renovere mitt drømmehus og det er fremdeles mitt drømmehus bygget i 1909.
Tjohooooo, jeg har ingen synspunkter på manglene du har beskrevet for jeg er ikke så kyndig, men jeg ville bare skrive et innlegg om at det megleren sier, ikke alltid er sant, de vil også ha høyeste bud siden de har provisjon.
Mvh Nip
Når vi var og så på vårt hus, var gutten en 18 år gammel foretaksmann som hadde gjort kjæresten sin gravid, hun bodde et annet sted og ønsket å bo hjemme... så gutten måtte selge huset sitt. Startbudet var 625.000,- Vi prutet på stedet ned til 550.000,- Men... sa vi, vi vil inspisere det først før vi skriver noe... Sagt og gjort, selgeren, megleren, inspektøren og jeg og min kommende kone var på stedet under inspeksjonen...
Det ble avdekket visse mangler, blant annet i kjelleren, den var feilbygd inni, med bakteriell vekst på rammeverket og gips...
Så der fikk vi prute igjen..
Vi bød 450.000,- for huset, men det kunne han ikke ta,,, vi endte på 470.000,- Vi måtte koste på alt i alt med feil utbedringene rundt 85.000,-... hvilket var ganske rimelig i prutenivå altså... men da gjorde jeg alt arbeidet selv, inkludert, elektrisk arbeid som, rør, bokser, kabellegging... Det eneste elektrikeren trengte å gjøre etter inspeksjon var å koble det til sentralen....
Hva var dette for innlegg da...? Jo, prut for harde livet hvis det er feil og mangler, se hva du selv kan gjøre og hva du må ha håndverkere til... 1 hus i millionklassen eller rett og slett 2 millioner, er egentlig ikke så interessant for meg å kjøpe hvis det er feil og mangler i det... Koster skjorta å reparere,,, Bedre da å enten gå opp i prisklasse,,, bygge nytt eller kjøpe et gammelt hus på landet for en billigere sum....
Det ble avdekket visse mangler, blant annet i kjelleren, den var feilbygd inni, med bakteriell vekst på rammeverket og gips...
Så der fikk vi prute igjen..
Vi bød 450.000,- for huset, men det kunne han ikke ta,,, vi endte på 470.000,- Vi måtte koste på alt i alt med feil utbedringene rundt 85.000,-... hvilket var ganske rimelig i prutenivå altså... men da gjorde jeg alt arbeidet selv, inkludert, elektrisk arbeid som, rør, bokser, kabellegging... Det eneste elektrikeren trengte å gjøre etter inspeksjon var å koble det til sentralen....
Hva var dette for innlegg da...? Jo, prut for harde livet hvis det er feil og mangler, se hva du selv kan gjøre og hva du må ha håndverkere til... 1 hus i millionklassen eller rett og slett 2 millioner, er egentlig ikke så interessant for meg å kjøpe hvis det er feil og mangler i det... Koster skjorta å reparere,,, Bedre da å enten gå opp i prisklasse,,, bygge nytt eller kjøpe et gammelt hus på landet for en billigere sum....
Klikk her for å svare